mandag den 1. april 2013

Til 100 års fødselsdag

I dag har jeg været med mine forældre og farmor til 100 års fødselsdag hos min fars tante. Fødselsdagen blev holdt i hendes eget hjem og hele dagen kom der venner, naboer og familie forbi for at hilse tillykke. Borgmesteren havde også været forbi og lovede at han også ville komme næste år. Det skrev han ihvertfald i gæstebogen og jeg går ikke ud fra at man som politiker, kan få sig selv til at lave aprilsnar i håndskreven form, så det skal nok passe. Min fars side af familien stammer fra Thy området og jeg syntes det var lidt hyggeligt at sidde og lytte til den gamle, velkendte thybomål, må det være. En af damerne i selskabet, slog teskeen på kaffekoppen og holdt en sød tale. Damen selv var 96 år og havde allerede to 100 års fødselsdagsfester bag sig. Jeg synes hun var en frisk dame og jeg nød at lytte på hendes thybomål. Det mindede mig om gamle dage. Dage fra min barndom, hvor vi ofte tog turen der op, for at besøge min bedstefar.

Jeg kunne ikke lade være med at sidde og kigge omkring. Det er ikke hver dag, man kommer i et hjem med så mange teaktræsmøbler. Nå jo. Jeg bor jo næsten selv sådan. Men det er ihvertfald ikke hver dag, at man ser andre (end mig) bo sådan. Dog var køkkenet hvis en nyere model end mit. På trods af ældre gaskomfur og vaskemaskine i køkkenet, så lågerne nyere ud. Jeg har altid været glad for at den lejlighed jeg flyttede ind i, ikke havde et nyt køkken. Men det var nu mest pga. de ekstra 6-700kr. i månedelig husleje. Men også fordi jeg følte, at jeg bedre kunne gøre med mit køkken som jeg ville, når lågerne var gamle og slidte i forvejen. Jeg havde en idé om, at jeg kunne få min far til at male mine køkkenlåger. Men det er endnu ikke sket. Nu står lejlighederne her ude hvor jeg bor, til en større renovering. Jeg er bange for at mit retro badeværelse og køkken ryger i den proces. I går så jeg en ny reklame for Kvik køkkener, som lige har lanceret en køkkenserie med Verner Panton låger. Wow. Hvem havde lige set det komme? Jeg skal lige love for, at firmaer som er lidt fremme i skoene, har indset, at der er et markede for Retro. Fedt. Og dog. Jeg er af den gamle skole, som helst ikke køber en ny Verner Panton "Flower Pot" lampe, da en original med en lille bule, signalere at den har haft et liv og dermed en del år bag sig. Men at skifte mine gamle grå køkkenlåger ud med et farverigt Verner Panton køkken, ja, det kunne jeg faktisk godt finde på! Her kan i set den nye tv reklame fra Kvik Køkkener http://www.kvik.dk/da-DK/Koekken/verner-panton-orange Jeg er kæmpe fan af Verner Panton. Min egen Verner Panton "Flower Pot" gav jeg 12,50kr. for på et loppemarkede og Min "Flower Pot" bordlampe fik jeg foræret af en ven af familien. Jeg har også købt en vase og to lysestager i Panton print, men det er helt sikkert mine lamper, der betyder mest for mig.

Efter at have besøgt den aldrende fødselar, kørte vi omkring til nabobyen, hvor min farmor er opvokset. Vi var forbi kirkegården, hvor vi så på gravsteder, der tilhørte min farmors brødre og forældre - min oldemor og oldefar. Jeg er opkaldt efter min mors farmor og min fars mormor - mine oldemødre. Jeg har aldrig mødt nogen af dem. Min farmor er bedst til at huske tiden fra "gamle dage" så hun pegede og fortalte lystigt på turen.

Jeg gik op på en høj bakke, hvor jeg før har stået og nydt udsigten. Jeg ved ikke om det skyldes den langsomme start på foråret, men denne gang synes jeg ikke udsigten var noget særligt. Og selvfølgelig faldt jeg på rumpen, på vej ned ad bakken. Men pyt. Der skete ikke noget.

Da vi kørte min farmor hjem, skulle vi lige hente noget, min far glemte efter påskefrokosten i går. Det var blevet lagt i et skab. Det vidste ingen af os og farmor havde glemt det... Men vi fandt det og jeg mens vi ledte fik jeg øje på et retro kamera. Navnet Instamatic lyder jo lidt som instagram. Hvor meget insta der var over datidens kamera ved jeg ikke. Men skønt så det ud.

I dag er sidste dag inden arbejdet igen kalder. Jeg har fået stillet alle mine ure frem til sommertid. Det er også slut med at sove i stuen, så jeg håber ikker at jeg bliver mere forkølet. For hvis man skal tro vejrudsigten, ser det ud til, at foråret endelig er på vej og så er det surt at være forkølet. Jeg tror jeg vil finde mine piller mod høfeber og se om ikke det skulle kunne tage lidt af min snue.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar