torsdag den 18. april 2013

Tedåse med en fin historie

Dåsecontainerene blev tømt for nyligt, men derfor skader deg ikke at stoppe op og kigge ned på bunden. I morges fandt jeg således denne søde tedåse.




Den var fuld af møtrikker og spændeskiver, så drn var svær at fiske op. Men op kom den. Jeg har længe været træt af, at mine syting ligger og flyder, fordi kassen ofte falder på gulvet, grundet mit lille kontor/ make-up/ syhjørne. Så nu skal den kedelige plastikæske byttes ud med min fine, nye tedåse. Historien bag "Moses & Søn..." kan man finde på wikipidia.

På vej hjem fra arbejde, var jeg som sædvanlig lige inde at runde genbrugsbutikken. Der lod jeg mig vist rive lidt med af farverne og købte to hæklede slumretæpper. Sådanne tæpper har aldrig sagt mig ret meget, men da de her var lidt mere ensartede i farverne, er de faktisk ret søde.
Det røde og sorte faldt jeg for, da jeg overvejede om det kunne bruges som sengetæppe. Desværre er det for lille til det formål. Farvevalget på det andet tæppe sprang mig i øjnene som 1973-agtigt. Min mormor har nemlig en gammel pakkekalender med en nisse i præcis de farver, hvor på der er syet 1973. Det er muligvis min mor, som har syet den, ellers er det min moster.

Min mor havde min mormors gamle bakelit bestik med til mig. Hvis mormor kommer til at mangle bestik, kan jeg sikkert samle en del af mit eget gamle bestik til hende.
Jeg har læst, at man kan få den sorte farve frem igen, ved at pudse bakelit i rå linolie, så det må jeg prøve, en dag jeg finder sådan noget. Jeg kan se, at jeg ikke behøver købe flere gafler, men knive og skeer kunne jeg godt blive ved med at lede efter.


I genbrugsbutikken købte jeg også et par dvd'er og en bog.

Man skulle måske tro, at jeg har børn, når man ser udvalget. Men nej. Min veninde er fra Polen og nu går hendes datter i børnehave, så jeg har tænkt mig at introducere hende til Bamses univers. Hun kender simpelthen ikke Bamse og Kylling. Hun elsker at danse og jeg gav hende balletskørt i fødselsdagsgave, så mon ikke hun nok skal få glæde af Bamse og balletten? Ellen var en frisk dame, fuld af livsglæde. Hende vil jeg gerne gense, for 10kr. Bogen Cadeaux købte jeg mest pga. billederne inden i. Det er vist et fransk forlag, som udgiver de sjove små bøger, som er skrevet på kinesisk (japansk?). Denne her viser tips og idéer fra forskellige børneværelser. Jeg har selv købt en bog fra samme forlag engang, som handler om lejligheder i København.


Nu pisker regner ned fra oven, så jeg må have regntøjet på, når jeg om lidt tager til salsa.

2 kommentarer:

  1. Hej Karoline. Ved du hvilken producent der har lavet bestikket? Jeg har nemlig netop fået noget helt magen til :-)
    mvh Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie,
      nej, desværre ved jeg ikke andet om bestikket end at det er lavet i bakelit. Jeg ved at der findes forskellige udgaver af bestikket med bakelit-håndtagene, men navne og producenter kender jeg desværre ikke. Jeg tror heller ikke at min mormor ved det. Desværre.

      Slet