lørdag den 24. august 2013

Tips til dig der vil sælge på et loppemarked

Hold op, hvor har det været en hyggelig dag i dag. Jeg er træt og mine fødder er ømme, men jeg har hygget mig og synes egentlig, at det har været det hele værd.

Kl. 8:30 fik jeg et lift af min far, så jeg kunne få alle mine lopper med mig. Jeg havde ikke drømt om, at jeg ville have fundet så mange ting at tage med, på så kort tid. Men endte med både at have i kuffert, sportstaske, mælkekasse og pose. Kl. 9:50, stod jeg foran  selskabslokalet, hvor loppemarkedet skulle finde sted. Min veninde var på vej, så i mens fik jeg hentet 2 borde og sat dem op til os. Vi kom forholdsvis tidligt, i forhold til de andre, så vi havde god tid til at sætte op. Allerede kl. 9:30 var vi klar og der gik heller ikke ret lang tid, før de første interesserede langede 10 kr. over disken for 3 stk. øjenskygge. Det skal ingen hemmelighed være, at jeg har en enorm samling af make-up. Jeg ved det udmærket godt. Meget har jeg kun brugt en enkelt gang, men alligevel haft liggende i årevis. Nu skal det være slut! Hvis jeg kan glæde nogen med 3 øjenskygger for 10kr., så er det også bedre for mig selv, for jeg har ingen gavn af at have det liggende urørt i en skuffe! Men smide det væk, kunne jeg aldrig finde på. Jeg har altid syntes, at det trods alt var bedre at glæde andre, hvad enten det var venner og familie eller en genbrugsbutik. Man smider da ikke bare gode ting ud!
(Loppemarkedet har fundet sted)

 
Jeg støttede arrangementet ved at købe en kop velfortjent kaffe, med nogle af mine indtjente penge.


Den første time havde jeg allerede tjent 100 kr., så det gik strygende med salget. Nogen gange gik det godt med salget, andre gange var det lidt sløvt, men så var der tid til at spise den medbragte madpakke, så det gjorde ikke noget. Vejret var nogenlunde. Nogenlunde lige så uforudsigeligt, som det plejer at være. Først var solen fremme, så blev det overskyet og koldt, så skinnede solen pragtfuldt igen, så kom der skyer og enkelte dryp fra oven.... Men stort set var vejret pragtfuld og jeg tror endda, at jeg fik lidt sensommer-sol kulør.

Hovedsageligt var det beboerne fra Øgade kvarteret, som kom ned fra lejlighederne, for at deltage i deres loppemarked / sommerfest. Der var hoppeborg for børnene og en mand solgte pølser fra Danmarks nok sejeste pølsevogn!. En Brandbil med anhænger! Desværre glemte jeg at tage billeder af den, men her er et lille billede (undskyld kvaliteten), taget fra flyeren til arrangementet.

  
305 kr., nogle sjove samtaler og erfaringer senere, kommer her en lille synopsis på mit første forsøg, som sælger på et loppemarked.
 
1)

 Det er en rigtig god idé at have nogle ting med, som koster 5 kr. eller der under. Sælg dem evt. som et tilbud med 3 ting for 10kr. På den måde sælger du i hvert fald to ting og forærer en lille ekstra ting med, som tak for den gode handel. Så smart!
 
2)

Sørg for at finde nogle ting med farver frem på boden. Farver fanger folks interesse, da de kan ses på afstand. Rød sælger bare altid godt!
 
3)

Hvis man sælger tingene billigt, får man aldrig et "nej, det er alt for dyrt." Det skete ikke en eneste gang for mig i dag. Folk sagde snarere "jeg finder lige pengene." Skønt!
 
4)

Sørg for at have en speciel ting med, som fanger folks interesse. Har du en ting, som du ved er speciel, så tag den med og sæt prisen, til det du selv finder rimligt. Folk kan som regel se, at den er speciel og ryster ikke på hovedet, når de hører prisen. I stedet smiler de og siger "Ja, men den er sørme også fin," og sætter den på bordet igen med et smil.
 
5)

Sørg for at der er lidt til børnene også!  Ofte har børn måske fået 5-20kr at "snolde" op for, på et loppemarked. Lad være med at sælge dine ting for billigt bare fordi det er børn, men vær kreativ. Fortæl dem evt. hvad tingene er beregnet til. Et hit blandt de unge tweenies (in between) jeg mødte i dag, var iphone covers, men jeg fik skam også solgt en citron presser til en fornuftig ung fyr! Det gælder bare om at være kreativ. Lyt til hvad børnene siger og se om der er noget i din bod, som kunne passe på deres behov.
 
6)

Køkkenting sælger ikke altid, men tag dem med alligevel. Måske kommer der en, som lige står óg mangler det du sælger. Som den familiefar der kom forbi og købte 3 krydderikrukker med kværne, fordi han, som han sagde "bare elsker sådan noget der skal kværnes!"
 
7)

Har du blade med, skal du ikke forvente at de bliver solgt. Men sæt prisen til 50 øre pr. blad og så kan du være heldig, at der kommer en, som er interesseret! Jeg fik da solgt for 10  kr. blade i dag.
 
8)

Virker kunden glad for det de køber, så virk positiv og benyt glæden til at sludre lidt om det de har købt. Smil, small talk og grin virker som en god reklame og måske kommer kunden igen!
 
9)

Sørg for at have byttepenge med. De færreste har husket mønterne og møder på med sedler. Jeg havde vekslet 300kr. til 50'ere, 20ere, 10ere, femmere, 2kr., 1kr. og et par 50 øre. Det gik, uden nogen skulle ud at veksle.
 
10)

Lad være med at snyde folk! Når 5 personer har henvendt sig for at høre om lysestagerne fra Søstrene Greene er nogle gamle saltkar, så vær semi-ærlig og sig, at du ikke tror de er gamle. Jeg kunne ikke få mig til det. Så jeg endte med at tage dem alle sammen med hjem igen.
 
11)

Smil og se ud som om du hygger dig. Hjælp eventuelt naboen med at sælge, ved at snakke med om tingene der bliver kigget på. Godt naboskab lønner sig som regel.
 
12)

Har du mulighed for det, så tag en stol med! Jeg stod op i 6 timer, men havde pakket nogle ting i en grøn mælkekasse, som jeg kunne have valgt at bruge som stol.
 
13)

Lad være med at tage bussen! Jeg endte med at måtte tage halvdelen med hjem igen og måtte denne gang have dem med i bussen.
 
14)

Bestem dig for, om der er noget du ikke vil have med hjem igen. Sælg det billigt, eller overvej om det kan smides i en container. Jeg smed et gulvtæppe væk, som jeg allerede havde planlagt at kassere for en måned siden.
 
15)

Har du nogle ting der hjemme, som du ikke tror folk vil købe, så tag dem med. Du vil blive overrasket. De fleste af de ting jeg havde tænkt, at ingen ville købe, endte faktisk med at blive solgt!
 
16)

Lad dig overraske. Du vil møde mange typer af folk på sådan en dag. Nogen vil du kunne genkende som samlere, som dig selv (mig selv), andre vil du undres over fandtes... Som pigen der fortalte mig, at hendes dyrebareste eje var hendes my Little pony samling, familiefaren som ikke kunne gå forbi en krydderikværn uden at købe den, eller damen på de 60+ som elskede dame blade!
 
17)

Jeg har altid undret mig over, hvordan det kunne betale sig for folk, at betale penge for at måtte opstille en bod på diverse markeder. Har du ikke nogle store og specielle ting, som du ved vil sælge, så lad være. Jeg tror ikke jeg vil stille mig op med en bod, hvis jeg skal betale for det. Spørg i stedet venner og famile om ikke de vil være med til at lave et privat loppemarked, som ikke koster penge!
 
Åh jo, det har skam været en begivenhedsrig dag og jeg er lykkelig for at have tjent 305 kr. I morgen vil jeg så selv tage de penge med til bagagerumsmarked. Der er nemlig bagagerumsmarked hele 3 steder inden for 5 km. i morgen, så der er rigtig gang i loppesalget for tiden og hvor er det da fantastisk at vide, at jeg ikke er den eneste som synes andre skal have en chance for at eje sine ting, inden man smider det væk. Vi elsker genbrug!!!
 
Nu hviler jeg mine ømme ankler og håber på, at de har det bedre i morgen tidlig!
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar