tirsdag den 27. august 2013

Gamle møbelklassikere i Super Brugsen

Jeg har fulgt lidt med i hvad der rører sig inden for genbrug af møbler og har ikke kunne undgå at bide mærke i, at der bliver solgt rigtig mange træstole for tiden. I sær i Sverige bliver de solgt som "pinnstole," men også her hjemme bliver der solgt gamle købmandsklassikere. Jeg kan slet ikke se det kønne i dem, men det er sikkert fordi de tidstypisk ikke ligger i den periode jeg holder mest af, nemlig 50'erne, 60'erne og 70'erne. Og dog!

Super Brugsen har også opdaget den store begejstring for de gamle klassikere og har netop relanceret en ny produktion af de gamle klassikere, til salg i deres butikker. I kan se deres sortiment her. I denne uges katalog var der et tillæg om premieren af deres nye salg af de gamle klassikere på side 15-18.
På trods af at disse stole er blevet reproduceret, kan jeg altså stadig ikke se det skønne i dem. Undskyld. Det er sejt, at gammelt håndværk bliver anerkendt og videreproduceret, så det tager jeg hatten af for. Personligt vil jeg altid gå efter en original, frem for en relancering. Jeg er spændt på at høre mere om hvordan salget går.



I et gammelt kælderrum, indrettet som frokoststue på mit arbejde, er der ikke gjort meget ud af indretningen, så derfor har de gamle stole fået lov at stå i 37 år. Det er da lidt sjovt, ikke? Det var først i dag, jeg opdagede hvor gamle nogle af stolene var. Der står et hold grønne stole, stablet og sikkert sjældent brugt. De har en sjov facon, så i dag kiggede jeg dem under bunden og fandt det sjove mærke, der indikerede, at stolene var fra 1976.

 
 
De hvide "pinnstole" er ikke stemplet i bunden, så de må forblive af ukendt oprindelse.
 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar