lørdag den 6. juli 2013

Storytel - lydbøger til din iphone


Jeg har via Buzzador fået lov til at prøve "Storytel," som er en abonement baseret lydbogsportal, hvor du kan høre lydbøger på din computer, ipad eller iphone. Jeg sammenligner det med Spotify, som jeg er flittig bruger af. Jeg har ikke læst en eneste bog (i fritiden) siden jeg gik ud af gymnasiet i 1996... Jeg har forsøgt mig med mange bøger, men er altid gået i stå på side 3. Til sidst opgav jeg helt at læse en bog. Min bror har i mange år gjort brug af lydbøger, når han køre bil, så jeg tænkte at jeg ville gøre et forsøg, nu jeg havde fået lov at prøve det. Bøger er jo ikke min spidskompetence, så for at vælge en bog måtte jeg tænke på hvilken bog, der er blevet nævnet mest i medierne og blandt mine venner. Så valget faldt selvfølgelig på.... "Fifty Shades of Grey."


Da jeg så lydbogen varede 20 timer, blev jeg noget overrasket. Men hvem ved, måske det netop er derfor jeg er holdt op med at læse bøger i sin tid. Jeg har ikke tålmodighed til det. Men jeg gik i gang med at høre lydbogen alligevel og blev overrasket over, hvor levende fortælleren læste historien... Forskellige stemmer til personerne, direkte talesprog osv. Jeg må sige, at jeg blev positiv overrasket. Selvfølgelig er bogen "Fifty Shades of Grey" lidt speciel. Jeg kunne pludselig se tilbage på sketchene i "Live fra Bremen" og tænke - "nu ved jeg hvor de har det fra." Jeg bruger min iphone til at høre P3 og Spotify på, men i går gik jeg i gang med at høre "Fifty Shades of Grey" og jeg har stort set ikke lagt høretelefonerne fra mig siden. Jeg synes oplæseren er så dygtig, at jeg klart vil overveje om ikke jeg skulle gøre brug af Storytel og lydbøger igen. Jeg fandt ikke bogen på dansk, men jeg kan sagtens følge med i den på engelsk. Jeg har svært ved at forestille mig, at bogen vil være lige så spændende på dansk.

"Fifty Shades of Grey" er en grænseoverskridende historie om en ung pige, som indleder et forhold med en noget mere erfaren mand. Hun beskriver deres forhold i mange detaljer, men jeg vil sige, at fortælleren ikke får det til at virke frækkere end ex. radioprogrammet "Det elektriske barometer," hvor Tine Bryld hjalp unge med deres problemer direkte i æteren. Jeg kan huske at jeg var meget facineret af Tine Brylds direkte måde at spørge ind til problemerne og måske var det derfor jeg i mine teenageår valgte at læse hendes bøger. Måske man skulle undersøge om de også er at finde på Storytel? (Liv og Alexander findes faktisk som lydbog på Storytel). Men først skal jeg lige høre "Fifty Shades" serien færdig. På hjemmesiden kan man søge på bogtitler og høre en lille prøve på lydbogen inden man bestemmer sig for at høre den. Man kan holde pauser og endda downloade
bogen, så man kan høre den når man er offline.


Jeg vil klart anbefale Storytel til folk som mig selv, der ikke har tålmodighed til selv at gå i gang med at læse en bog, folk som er på farten og via sin iphone kan "læse" en bog når man kører bil, bus eller cykel, eller mens man handler ind. Storytel findes også til computeren, så alle kan gøre brug af det. Det koster 99 kr. om måneden at bruge Storytel og der er 1000vis af lydbøger at vælge i mellem. Har du Iphone eller Ipad, kan du downloade deres app og på den måde gøre brug af programmet på farten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar