tirsdag den 16. juli 2013

Genbrugsmafia og blomster i vejkanten

I lørdags så jeg en sjov valmue stå en vejkanten ikke langt fra hvor jeg bor. Det var en kæmpe valmue og jeg havde tænkt på, at jeg ville samle frøkapslerne, så jeg kan så dem i det halvtomme bed, jeg har uden for min lejlighed. I dag var en af mine få dage uden planer efter arbejdet, så jeg lavede en plan med migselv. Jeg tog ud i genbrugsbutikken i nærheden af, hvor jeg bor, så jeg kunne samle frøkapslerne på vej hjem.

Der var ikke meget at komme efter i dag... Men jeg fandt alligevel noget, som jeg har ledt efter i mange år. Endelig lykkedes det mig at finde en køkkenrulle/ stanniol holder, i samme stil, som den jeg selv har i køkkenet. Min veninde sukker altid når hun ser den. Jeg har ikke set en magen til før nu, så det var ren held. Så sent som i søndags, sagde jeg til min far at jeg ledte efter sådan en til min veninde. Den jeg fandt i genbrugsbutikken var lidt anderledes. For det første er den brun, den er lidt større og så er de to hvide stænger lavet på en anden måde, end dem som er i min. Den er lavet af Cosmo Plast.

 
Der var lidt andre ting i genbrugsbutikken, som jeg synes var fine, men ikke fine nok, til at jeg købte dem. De sjove picnic glas har jeg allerede nogle stykker af, den sjove lampeskærm var kitch og anderledes, det fine vattæppe var så fint, at jeg blev enig med migselv om, at jeg hellere måtte lade det ligge til en anden køber og det grønne sengetøj var desværre kun til en børnedyne.
 
 
Jeg spurgte i butikken om de vidste om deres søsterbutik i Nr. Sundby også havde åben i alle sommerdagene, men det vidste de ikke.. Desuden sagde damen bag disken "Vi henviser ikke folk til vores konkurrenter!" Sig mig, hvad er der dog sket inden for genbrug på det seneste? Her gik jeg rundt i den tro, at alt genbrug var godt og man støttede det ene gode formål efter det andet og så sagde damen til mig, at de var "konkurrenter!" For mig lød det ærlig talt som om, at der er kommet en genbrugs mafia og det bryder jeg mig slet ikke om! I gamle dage kunne man sagtens få oplyst adresser, busliner mm. på alle byens genbrugsbutikker, hvad enten de hed blå kors, danmisson, røde kors, kirkens korshær osv. Men i dag henviser man ikke til konkurrenter... SUK, hvor er det dog sørgeligt om småligt! Jeg stødte jo selv ind i problemet, da jeg var i København for et par uger siden. Jeg bildte mig ind, at det dengang handlede om snobberi, men at finde samme problem her hjemme i det mørke Jylland, ja, det fortæller mig altså bare, at genbrug er blevet en mafia, som holder kortene tæt ved kroppen. Gud bevare Danmark!

På vej hjem gik jeg lige forbi de fine kæmpevalmuer. Jeg tog 4 afblomstrede frøkapsler med mig og forsøgte at plukke to blomster. Jeg ved at valmuer som regel mister alle bladene, når man plukker dem, men det lykkedes mig at få dem nogenlunde hele hjem. Jeg lod et par blomster stå tilbage, da de ikke var sprunget ud endnu.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar