søndag den 21. september 2014

Min grønne vindueskarm





Førhen var jeg ikke den store plante-elsker. Jeg undrede mig altid over, hvorfor folk fyldte deres vindueskarme op med grønne planter. Måske var det fordi jeg aldrig havde held til at holde mine planter i live. Jeg har smidt et utal af orkidéer ud, som var gået til, men den sidste orkidé jeg har købt, valgte at vise mig, at den stadig er i live. Ikke i form af hverken blomster eller knopper, men blade. Nu venter jeg i spænding på, om den også vil sende en stængel ud på et tidspunkt. Min novemberkaktus har jeg haft held med i mange år. Det at have levet med egen altan i 8 år, må siges at have påvirket mig. Jeg er gået fra at undre mig over at folk havde planter i vindueskarmen, til selv at have fået grønne fingre. Faktisk ligner min egen vindueskarm en helt jungle for tiden. Og jo. Det er alt, alt for meget, men jeg hygger mig med at lave aflæggere, som jeg kan bruge til gaver.

Lige nu har jeg 3 Aloe Vera aflæggere og 2 duft geranier (slå til potten Maren), foruden de 15 Nilgud aflæggere, som jeg her til morgen satte tændstikker i, så de kan holde sig ranke, mens de vokser op. Jeg synes det går noget langsomt med dem, men de vokser trods alt stadigt.




I mit køkkenvindue står den kinesiske pengeplante (elefantøre) og strutter. Der er skam allerede 2 stiklinger på vej frem, samt anlæg til 2 mere. Jeg vil gerne sikre mig så god groanlæg så muligt, inden jeg tager stiklinger. Jeg ved at de er meget populære og vanskelige at skaffe. Derfor regner jeg med, at beholde de første to aflæggere selv.  Grundet den direkte sol jeg har i mit sydvendte stuevindue, er det ikke alle planter, som kan tåle solen., men med de to aflæggere, vil jeg alligevel forsøge at finde en plads til dem i stuen, hvor solen ikke står direkte.



Men lige nu nyder jeg selv og mine planter i vindueskarmen godt af solens stråler! Dog ses det tydeligt, at jeg trænger til at pudse vinduet. Det må jeg få gjort snarest!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar