tirsdag den 2. september 2014

Loppe Deluxe fra mit bagagerumsmarked og migselv som sælger

Måske så i med, da TV2 i går aftes viste "Loppe Deluxe" fra bagagerumsmarkedet i Aalborg. Jo, den er god nok. Det er det bagagerumsmarked jeg ynder at besøge 2 gange om måneden. Der er 2 forskellige bagaerumsmarkeder og jeg ved godt hvilket et af dem jeg foretrækker. Nemlig det "almindelige." Eller som sælgerne plejer at kalde det, "Ole Rask's." Jeg hører mange sælgere brokke sig over det ene og det andet, men det er nu engang der jeg som køber, føler mig bedst tilfreds. Jeg ved ikke om udbuddet er bedre, men jeg ved at jeg på Ole Rask's bagagerumsmarked slipper for at se på nye varer som f.eks. kræmmere, der sælger mobilcovers eller andre nye ting, som ikke hører hjemme på et loppemarked, som jo i virkeligheden er det, et bagagerumsmarked er. Disse ting støder man ofte på, på "Olsens bagagerumsmarked." Jeg kommer til begge bagagerumsmarkeder, fordi jeg bor en spytklat der fra og fordi jeg alligevel er for nysgerrig til at blive hjemmet. For hvad nu hvis jeg fandt guldet? Nu må jeg altså ud med min uforbeholdte mening om programmet "Loppe Deluxe." Hvad er det da for et kedeligt koncept tv2 har valgt at bruge? Hvorfor skal vi se krejlere købe ting, som de kynisk sælger videre til stor fortjeneste? Hvad sjovt er der ved det andet end at nogle folk må føle sig godt dumme, når de ser i programmet, hvordan det de lige har betalt i dyre domme, for noget krejlerene har købt til ingen penge. De skulle skamme sig! Jeg hader krejlere. Jeg vil meget hellere se et program, hvor helt almindelige danske mennesker bliver sluppet løs på et bagagerumsmarked, så man kan se om de finder lykken. Lykken som i noget de finder uventet og med det samme får en plads i deres hjerte. Se det er den genbrugsånd jeg ynder at fremdyrke. Jeg er selv kommet på mangt et loppemarked siden jeg var barn. Jeg elsker at bruge til på at gå rundt og kigge, mærke efter og blive fascineret. Det bliver jeg altså ikke af at se, hvordan de medvirkende i "Loppe Deluxe" tager røven på folk tjener penge, ved at sælge tingene videre og da slet ikke når de sælger dem videre til folk, som så igen sætter dem til salg og tjener på dem. Nej, TV2... Det koncept er som at stikke en kniv i mit loppe hjerte. ØV! Jeg ved godt, at jeg selv kan finde på at købe noget, som jeg sælger videre bagefter. Men jeg har følelserne med mig, når jeg gør det. Jeg føler at jeg kan gøre andre glade, ved eks. at købe og sælge noget, jeg har i forvejen, som jeg tror andre retro fans vil kunne have gavn af. Forresten er det da de færreste, som går rundt med 4000kr. til at bruge på et bagagerumsmarked. Jeg kan bruge et par timer på at gå rundt på bagagerumsmarkedet og måske endda ende med at gå tomhændet hjem. Nogen gange kan lykken findes ved at finde en dåse til 20kr. Jo, jeg elsker loppemarkeder og bagagerumsmarkeder. Forresten er der jo flere, som har lagt mærke til, at man i København er villig til at betale meget mere for tingene, end man er i Jylland, hvilket ødelægger konkurrence delen i programmet end del. Og ja, så er konceptet bare endnu engang dumpet, hvis du spørger mig. Fik i ikke set afsnittet fra Aalborg i går, bliver det genudsendt på søndag kl. 18:25.
 
 
I lørdags havde jeg sat en bod op til et loppemarked i Øgade kvarteret i Aalborg. Det småregnede og var ikke nogen videre succes. Jeg glemte endda at tage billeder, men et billede fik jeg dog taget af min bod, så den får i lige at se her. Min lillebror havde sat en bod op ved siden af mig og havde lidt mere held med at få tingene solgt.
 
 
Jeg lagde billedet ud på instagram og Facebook og pludselig opstod der handler af den vej også. Jeg fik desværre ikke solgt ret meget, så hvis i ser noget på billedet, som i kunne tænke jer, så tøv ikke med at spørge på priser. De sædvanlige opkøbere stod allerede i nakken af mig, blot 10 min. efter jeg var gået i gang med at stille an. Ih, hvor jeg hader dem. Det er jo dem, som er de kyniske opkøbere, som køber ting til deres egen fortjeneste og ikke for at købe noget, de selv vil beholde. Mig kan de heldigvis ikke narre, så de købte ikke noget. Da regnen begyndte at blive mere vedvarende, pakkede folk omkring os sammen, så vi indså, at vi nok lige så godt kunne gøre det samme. Jeg nød dog, at der var tid til at pakke tingene sammen, så jeg kunne få sorteret det hele lidt bedre. Inden de sidste ting var pakket sammen, kom der endnu en opkøber. Denne gang var det en person jeg kender fra området, hvor jeg arbejder. Han tager ud til alle de markeder han kan komme til og sælger lidt af hvert. Hans adfærd var noget anderledes, end de opkøbere jeg mødte tidligere på dagen. De kommer nemlig altid i smug. Men jeg kender dem jo! Den ene af dem hilste endda på mig. Ham her sagde kort og kontant "jeg mangler lige et eller andet sjovt, som jeg kan sælge på markedet i morgen." Han købte en lampe af mig, en hel kasse af min brors lp'er og en ret fed manequin dukke, som dog manglede både arme og ben. Normalt ville jeg jo aldrig misse et bagagerumsmarked, med mindre der var en rigtig god grund. I søndags måtte jeg opgive det. Jeg havde været i byen til kl. 5 om morgenen. Sovet hos min veninde og endte alt for træt, hjemme på min sofa. Desuden regnede det og var i det hele taget bare ikke vejr til udendørs fornøjelser. Heldigvis er der en "Lopper på havnen" på søndag og stadig et par markeder tilbage på Dyrskuepladsen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar