torsdag den 25. september 2014

En blev til flere og en dame flyttede ind

Det er kun 2 mdr. siden en venlig dame gav mig en aflægger af hendes Pilea / Elefantøre plante. Siden jeg fik den, er den vokset og vokset og nye babyer spirer frem. I dag spurgte den venlige dame, om jeg kunne tænke mig at få den store plante hun havde. Om jeg kunne! Hun gav mig selve"moderplanten." Den  var stor nok til at blive delt endnu engang. Jeg talte 3 store planter og 2 babyer.


Da jeg var på vej hjem med bussen, ringede jeg til min mor og fortalte om den fine plante. Jeg syntes at det kunne være sjovt med en såkaldt "pottedame" til planten. Tilfældigvis havde mine forældre da lige én stående, så den hentede jeg. Jeg endte med at bruge den til den plante jeg fik for 2 mdr. siden, da den var mere kraftfuld end den nye.

(d. 17. Juli 2014)

(d. 24. September 2014)

Jeg skulle alligevel potte den nye plante om, så jeg bestemte mig for at prøve at dele planten. Først skulle jeg bestemme hvilken af de 3 planter, jeg ville lade følge roden. Derefter tog jeg fat under den ene plante og forsøgte at skille den fra den gamle stamme. Jeg var heldig, at den skilte med lidt rodnet og jeg spåer planten en god chance for at vokse sig stor. Tænk at for 2 mdr. siden, så planten i pottedamen lige så lille og spinkel ud.




Det gik ikke helt så godt med at få den sidste plante delt fra moder planten. Den sad fast, så jeg var nødt til at knække den af. Derfor havde den heller ikke noget rodnet med sig. Derfor må den have lidt ekstra pleje, så jeg satte den i et glas vand, i håb om, at det vil udvikle rødder.


Og således er jeg på 2 mdr. gået fra at være en lykkelig ejer af 1 elefantøre plante, til nu at eje 3 (4) med spirende babyer ved siden af. Egentlig drømte jeg om 3 planter i terracotta Potter, men pyt. Så snupper jeg da bare 4. Og drømmen om terracotta Potter, er naturligvis skiftet ud til drømmen om flere pottedamer! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar