mandag den 2. september 2013

Ud at se med DSB - dag 1

Det er endnu en gang blevet tid til. at jeg kan holde et par feriedage. Denne gang passer det lige præcis med, at DSB forærer gratis togbilletter i Nordjylland, hvilket betyder fra Hobro til Frederikshavn. Jeg tænkte straks, at det måtte jeg gøre brug af. Derfor begyndte jeg at lave lidt research på genbrugsbutikkerne i Hobro. Det lykkedes mig at finde hele 5 genbrugsbutikker, hvor af de to dog ikke havde åbent om mandagen. Men at kunne besøge tre genbrugsbutikker i Hobro, inden for en meget lille radius, var også helt fin med mig.

Jeg pakkede en rygsæk med regntøgn, notesbog og ipad (som jeg havde lånt til formålet). Kl. 9:22 steg jeg på toget ved stationen, som  jeg praktisk talt har som nabo.

  


 
Kl. 9:57 ankom jeg til Hobro og så måtte jeg tage dagen, som den kom. Jeg har været i Hobro før, men det var første gang jeg kom med tog. For ikke at spilde unødig til med at gå i en forkert retning, rådførte jeg mig med kraks gps, som kunne fortælle mig, at jeg var på rette spor.


Den første genbrugsbutik jeg mødte var Genbrugsen. En meget lille butik, men med en utrolig sød dame, som gav mig et par tips om hvor jeg kunne finde noget at spise i Hobro osv. Jeg fandt kun en lille ting i butikken. Et sødt målebånd til børn, men nogle fine illustrationer på.
  
   

Så gik jeg op i Adelgade, hvor der lå en rimelig stor Kirkens Korshær. Butikken var proppet med møbler, glas og anden nips. Jeg brugte meget tid på at gå og kigge på de mange ting. Først da jeg nåede omkring bestikket fandt jeg lidt. Der var 3 knive, 2 skeer og 1 gaffel i det bakelit bestik, som jeg har fået af min mormor. Det er så sjældent jeg finder noget af det bestik, så jeg købte det. Jeg ved godt at knivene så lidt matte ud, men bakelit kan shines op igen, ved at man gnider det i lidt madolie.
Jeg fandt også to små søde lysestager, som passer til juletræslys. Dem kunne jeg ikke stå for til 1 kr. pr. stk. Og så var der 4 søde børnebyer fra 1974, 1975 og 1976. Dem kunne jeg ikke stå for, fordi de var så søde.
  






Efter Kirkens Korshær, stod IM Genbrug for tur, men de åbnede desværre først kl. 13, så jeg måtte slentre lidt rundt i den lille gågade, for at få tiden til at gå. Jeg var både i Føtex og Kvickly. I Føtex morede jeg mig over deres elevator, som jeg tog ned i kælderen, hvor deres kundetoilet var.

 
I Kvickly solgte de softice med Vebbestrup is, så sådan en måtte jeg da smage. Jeg har jo trods alt ferie,

Kl. 13:03 gik jeg ned i den store kælder hos IM genbrug. IM står for Indre Mission og butikken ligger også umiddelbart i forlængelse af den Indre Missionske kirke, men det generede ikke mig. De folk der arbejdede i butikken var ikke spor anderledes end folk i andre genbrugsbutikker.



Jeg nød at rode i alle kasserne med bestik og var da også heldig at finde 3 Eldan gafler. Jeg købte jo 2 skeer i samme mærke for nogle dage siden og jeg synes det er noget ret flot bestik. Jeg mener at have sporet mig frem til, at bestikket stammer fra Japan. Det samme gjorde den fine kartoffelske, som jeg også købte. Der lå et par gafler i samme serie, men jeg syntes ikke jeg ville begynde at samle på at helt tredje sæt bestik. 

 
Jeg købte også en sød klemmepose,


Jeg havde hurtigt skrevet ned, at der gik tog tilbage mod Aalborg igen, 2 gange i timen, så jeg havde ca. 15 minutter til at nå op til stationen igen, så jeg måtte sætte farten lidt op, for ikke at strande i Hobro en halv time længere. Jeg nåede mit tog. Uheldigvis var det et lyntog, som ikke stoppede i Skalborg, men så måtte jeg jo bare tage bussen hjem fra Aalborg, 
Hjemme igen fik jeg hurtigt lavet en bolledej og noget aftensmad. Kl. 17:00 tog jeg af sted til zumba.
 
Nu har jeg lavet lidt genbrugs research på Århus, så jeg tror jeg vil tage der ned i morgen. Jeg har fået lavet et rejsekort, som jeg vil benytte fra Hobro til Århus. Jeg har nemlig set, at man kan spare en del penge ved at benytte sig at rejsekort, frem for at købe en almindelig dsb billet. Det bliver skønt at komme til Århus igen. Det er ved at være længe siden jeg har været der sidst. Jeg har skrevet seks butikker ned, som jeg gerne vil besøge. Så må jeg se om jeg kommer omkring dem alle. Ellers har jeg jo en hel måned til at komme der ned igen, til nærmest halv pris af normalt, takket være den gratis tur til Hobro,.
 
Jeg kan klart anbefale at andre også benytter sig af DSBs gratis tog i September måned. Pludselig kan man komme steder, man aldrig har været før, når bare man laver sin research inden. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar