søndag den 22. september 2013

70'er Festival i "Den Gamle By i Århus" - del 2

I anledningen af 70'er Festivallen i "Den Gamle By," kunne man i gaderne ved den nye bydel anno 1974, se biler, knallerter og scootere fra 70erne. Min far genså sin første Puch knallert og min mor en lidt ældre udgave af hendes gamle Velo. Min mosters første bil var der også. Jeg fik desværre ikke taget nogle ordenlige billeder af dem, men her er hvad jeg fik.

 
 




 
Hos Pouls Radio



Der har vist sneget sig en lidt for nutidig drikkedunk ind i baglokalet.






 










 
 
Der var så meget trængsel i Tårnborg lejlighederne, at min mor måtte bringe min demente farmor ned på gaden, da hun ikke kunne rumme de mange mennesker. Man gik virkelig også rundt som sild i en tønde, så jeg syntes heller ikke selv, at det var en særlig god oplevelse. Det blev bare noget man var nødt til at skynde sig i gennem. Jeg tog så mange billeder, som jeg kunne komme til. Jeg havde fået et tip om, at det skulle være helt specielt at åbne skabe og skuffer og det gjorde jeg. Tænk sig. De havde gemt en Lotus gryde i et skab!
 
 

Hos den kvindelige skoleinspektør.











 
Hos Gynækologen













Så blev det for meget for farmor, som må ud på gaden og væk fra alle de mange mennesker.
 

Hos Kollektivet



Damen på billedet er Vibeke Rygård, som boede på dette værelse i det rigtige kollektiv 1974.




























Hos kerne familien. Jeg hørte flere sige, at denne lejlighed var indrettet i en noget ældre stil end 70'erne, men det passer jo meget godt med, at retro oftest er et begreb om årtierne 50'erne, 60'erne og 70'erne. Min egen lejlighed er jo heller ikke indrettet i en særlig nutidig stil, men en blanding af 50'er og 60'er stil.
 



De lå i den øverste skuffe, så jeg var nødt til at prøve!


Jeg har både den gamle nisse og de små lysholdere!



Mit skrivebord har også en bogreol på bagsiden.


Det ligner meget mit eget sofabord.
 












Sådan en har jeg også i mig køkken.

Jo, jeg kunne godt flytte ind i den lejlighed.






Børneværelset så top moderne ud.





Sådan en gyngehest havde jeg også, som barn.



 
Der var mange teaktræsmøbler den gang, men lige så mange hjemmelavede møbler. Man kunne komme langt med spånplader og ølkasser i træ. Jeg synes godt, jeg kan huske sådan nogle hjemmebyggede konstruktioner fra min fars gamle "Gør det selv" blade. Der var ikke meget, som inspirerede mig. men en ting kunne jeg godt tænke mig her hjemme. Tørresnoren under loftet hos kollektivet. Sådan en kunne jeg godt have brug for i vinterperioden, hvor mit tøj ikke vil tørre på altanen. Jeg vil lige overveje, hvordan jeg skal gribe det an, men gangen er stor nok og jeg vil meget hellere have mit tøj til at hænge under loftet, end have to tørrestativer til at stå og fylde på gulvet.
 
Der er stadig potentiale for meget mere 70'er stemning i "Den Gamle By," men de mangler fortsat gamle effekter til deres kommende udstillinger. Her kan i finde listen over de ting, som de står og mangler. http://www.dengamleby.dk/vi-efterlyser/

Alt i alt synes jeg at det var en god tur. Jeg vil tro at den nye bydel, vil vokse sig større og bedre med tiden. På nuværende tidspunkt lå en del af bydelen, som en stor byggeplads, nogle af butikkerne stod kun som butiksvinduer. Købmanden åbner først næste sommer (2014), så jeg er sikker på, at der kommer til at ske rigtig meget. Jeg vil glæde mig til at komme forbi igen om et par år. Til den tid håber jeg, at 1970'er bydelen vil være en lige så integreret del af "Den Gamle By," som de gamle huse er blevet det.

Efter vores lange besøg i "Den Gamle By" kørte vi ind til byen, for at spise. Vi parkerede bilen på havnen og gik op mod gågaden. Tilfældigvis kom vi forbi et bagagerumsmarked, blot 20 min. inden lukketid. Til min store overraskelse, lykkedes det mig at finde en æske med Anita Wangels orange glasbakker. Jeg købte også noget gammelt julepynt i træ. Fuglene er måske mere Valentines Day agtige, end juleagtige, men søde det er de i hvert fald og jeg betragter dem som julepynt. Jeg er glad for at vi lige nåede at få det med.
 




Da vi havde spist gik vi ned til bilen og kørte til Ikea, for et hurtigt nostalgisk gensyn og en kop kaffe, inden vi kørte hjem. Tænk sig, at der var en gang vi skulle  køre helt til Århus, for at komme i Ikea. Nu har vi dem heldigvis som vores nabo.

 
Bor man i Århus, kan man tage til Loppis på søndag. Det kunne være hyggeligt, hvis Ikea Aalborg også arrangerede sådan et loppemarked.

 
 


 
 

 








Ingen kommentarer:

Send en kommentar