onsdag den 4. september 2013

Genbrugstur til Århus

Så har jeg smidt mig på sofaen efter en god shoppe tur i Århus. Jeg havde gjort min research grundig aftenen før. Jeg havde skrevet adresser ned på 6 genbrugsbutikker. I morges fandt jeg alle adresserne på et kort over Århus (Google er din ven), hvilket gav mig et overblik over hvilken rute, det var bedst at gå rundt efter, for ikke at bruge unødig tid på omveje osv. Det resulterede i, at jeg fik skrevet endnu to butikker på listen.


Da nogle af butikkerne først åbnede efter kl. 13, valgte jeg at tage med toget kl. 10:22. Jeg ankom til Århus kl. 11:57. Jeg skulle bruge mit rejsekort til at betale for strækningen Hobro-Århus. Konduktøren kom rundt i toget og gjorde det for folk, men af en eller anden grund, fik han vist ikke gjort det ordenligt. Desuden var det første gang jeg brugte et rejsekort, så jeg var lidt usikker. Da jeg ville tjekke ud på stationen i Århus, stod der at min kort aldrig var blevet tjekket ind... Pyt. Så har jeg penge på kortet til endnu en tur til Århus.

Da jeg kom ud af banegården fandt jeg den første adresse fra listen og fandt kraks gps. På vej til første genbrugsbutik, kom jeg forbi en lille retro butik, som desværre havde lukket. Det kunne ellers have været sjovt at se den inde fra. Her er et par billeder taget ude fra.

  
 

Det var utrolig nemt at finde de forskellige butikker, takket været min egen liste og kraks gps. I mens jeg gik rundt fra den ene butik til den anden, kunne jeg ikke lade være med at tænke på, hvor lost jeg ville have været, hvis jeg blot var blevet udstyret med et kompas frem for gps. Min liste førte mig til mange små butikker, hvor jeg måtte gå ud igen uden at have købt noget. Alligevel var jeg bestemt ikke skuffet. Det samme sker jo når jeg går rundt i genbrugsbutikkerne her hjemme. Det er det uvisse, som er gør det spændende.
 
Jeg kom forbi en anden retro butik, som jeg var nødt til at gå ind i. Det var en lille butik, som var fyldt til renden med diverse effekter fra 50'erne, 60'erne og 70'erne. Jeg var en smule misundelig, for hvor må det være fantastisk at drive en butik fuld af sjove nostalgiske ting, som ikke kan købes andre steder. Jeg var lige ved at falde for en kagedåse, men lod den stå, fordi jeg jo aller helst vil finde mine ting tilfældigt på et loppemarked, hvor chancen for at finde dem billigt, er lidt større. Derfor var det eneste jeg fik med hjem fra "Madame Butterfly" et visitkort, så jeg kan besøge butikken igen.






Butik nr. 3 på min egen liste, viste sig at været lidt af et hit. Det var ikke fordi jeg købte så meget, men jeg kunne godt at butikken virkede stor og fyldt med ting fra gulv til loft. I sær porcelæn havde de meget af. Det lykkedes mig at købe den kaffekop, som jeg manglede i mit kaffestel. Selv om jeg vist efterhånden har de knive jeg skal bruge, kunne jeg ikke lade være med at købe 6 til samlingen. Det er en skam at jeg aldrig finder nogle teskeer. Faktisk hørte jeg i en anden butik, at de næsten aldrig fik nogle teskeer ind. Hvordan mon det kan være? Vurderer man, at ingen folk har interesse i at købe ens brugte teskeer når man indlevere ting til genbrugsbutikkerne, eller smider folk bare deres teskeer ud ved en fejl? Jeg faldt også for et lille glas med hjerter og skruelåg.

  
Da jeg var midt vejs på min rute, var det tid til at kigge nærmere på strøget. Der er Århus festuge i denne uge, så om det var derfor der var så mange folk i byen, ved jeg ikke. Men jeg endte da med at konkludere, at Århus er en meget større by end Aalborg, om end jeg synes vi har næsten det samme butiksudvalg. Det vrimlede med mennesker. Så mange mennesker ser du ikke i Aalborg på en tirsdag eftermiddag. Der er ting Århus har, som Aalborg ikke har. Jeg har altid savnet nogle flere kaffebarer i centrum af Aalborg. Når jeg skriver centrum mener jeg, de steder man færdes mest, nemlig Nytorv, Boulevarden, Kennedy plads og de to gågader.. Det er der jeg har min færden. Jeg kan godt se, at der ikke rigtig er plads til nogle kaffebarer, som tingene er nu, men jeg savner dem stadig. Starbucks åbner i Salling på torsdag, men ud over de to Baresso barer i midtbyen, kan jeg ikke lige komme i tanke om nogen. Der ligger en hyggelig kaffebar i Maren Turis gade, men da de færreste bevæger sig ned i den gade, ser man den ikke. Hvis det stod til mig var der kaffebarer på alle gadehjørner.
Det eneste jeg købte på strøget var en bluse fra New Yorker, for årgang 76 går aldrig af mode.
 

Jeg behøvede ingen gps for at finde rundt på strøget. Strøget har jeg vadet tynd mange gange gennem årene og det samme gælder de små gader i centrum. I en af gaderne så jeg, at den lille butik med designer trend, var lukket. I stedet var der kommet en lille ny butik. Udsmykningen af vinduerne gjorde mig lidt nysgerrig. Det var nu mest tøj og ikke noget for mig. Den nye indehaver af butikken fortalte mig, at den butik som var der før, var flyttet et andet sted hen i byen.

 


De sidste genbrugsbutikker på min rute, lå i den anden ende af byen, hvilket vil sige, bag banegården. Derfor gik jeg en tur op i Bruuns Galleri, På den måde kunne jeg kigge lidt, mens jeg gik en smutvej.
Jeg fandt ikke meget mere i de to næste butikker. En enkelt lyskrans var alt det blev til. I samme butik, som jeg købte lyskransen, så jeg denne sjove jakke. Jeg synes jeg har set sådan en jakke før.. Måske i lilla. Det fine patchwork skreg bare af noget fra et gammelt syblad. Derfor kunne jeg ikke lade være med at forevige den.

 

Sidst på min rute var en butik som solgte retro og sjove finurligheder. "Århus retro og trend." Det var en meget lille butik, i to etager, som var fyldt til randen af sjove ting. På vej ned i kælderen spottede jeg en stofkalender med Karolinekoen. Årstallet var 1991, så egentlig var den jo ikke særlig retro. Men den var rød og hvid og ville passe perfekt i mit røde køkken. Da jeg kunne købe den til 25 kr., var det ikke svært at bestemme sig for, at den skulle med hjem. på trods af at den ikke var fra 50'erne, 60'erne eller 70'erne. Jeg samler jo på ting med Karoline koen, fordi jeg synes den passer perfekt i mit retro køkken. Karolines køkken. Jeg havde allerede en stofkalender, fra 1974, så selve idéen med Karoline stofkalenderen, er retro.

  


Godt tilfreds med mit sidste køb, bestemte jeg mig for, at det sidste jeg manglede at gøre i Århus denne dag var at købe en kop kaffe i Starbucks, som jeg kunne tage med i toget. Jeg nåede ned på perronen 10 min. før afgang. Det gik fint med at tjekke rejsekortet ind fra perronen. Da konduktøren kom rundt og tjekkede billetter i toget, tjekkede hun mig ud fra Hobro med det samme.... Sagde hun. Dog ser det ud som om, at jeg kun er blevet registreret for ikke at tjekke ud, hvilket koster 50 kr. Ja, jeg kan altså ikke finde ud af det, men jeg har da planer om at skulle til Århus igen i mens billetten er så billig. Faktisk så jeg en plakat fra Den Gamle By, som reklamerede for en 70'er festival de har der nede de tre sidste weekender i september. Det bliver jeg simpelthen nødt til at opleve! Jeg har jo ikke selv været nede at se den nye bydel fra 1974, men har hørt fra andre, at det skulle være rigtig gennemført!


 
 
Nu er jeg hjemme. Godt træt efter at have brugt 3timer i et tog og 5 timer i Århus gader. Jeg har ikke fundet ud af, hvad jeg skal lave i morgen, men mon ikke det bliver noget med en togtur? Jeg har jo stadig en del Nordjyske byer at udforske, mens togturen er gratis i September.
 
Her er et par billeder af alle mine genbrugskøb.



adressen på den store genbrugsbutik, som jeg synes var den bedste. Skulle der være én der ude, som gerne vil have hele min liste, så skriv endelig en kommentar. Så skal jeg nok skrive alle adresserne ned.

Kirkens Korshær (Jolly K K)
Vestergade 37
8000 Århus C.

Åbningstider: man-fredag kl. 10-17

4 kommentarer:

  1. Er du interesseret i at sælge den kalender du har fra 1974, den vil jeg meget gerne købe af dig. Julehilsner fra Anni Koldkjær

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg sælger desværre ikke noget fra min beskedne "Karoline Ko" samling, da de betyder meget for mig og er svære at finde... Jeg vil altid forsøge at finde ting til min samling og får jeg mulughed for at købe en magen til, vil jeg sikkert sælge den ene... Men så heldig har jeg ikke været endnu.

      Slet
  2. Undskyld men den sorte Karoline kalender da fra 1975. Jeg har en fra 1974.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den jeg har fra 1974 er blå, selv om den ser lidt sort ud på billedet

      Slet