lørdag den 21. september 2013

Genbrug og græskarsuppe i efterårets farver

I dag var en af de dage, hvor vejret var mildt og dejligt. Derfor var det helt dejligt at gå rundt i t-shirt. Først var jeg i genbrugsbutikken på Kennedy Plads. Jeg skulle bare lige se, om de havde fået noget nyt på hyllerne. Det havde de ikke

Jeg havde ingen aftaler i dag, så jeg benyttede lejligheden til at gå en tur i butik 21 retro genbrug. Jeg tager mig altid god tid når jeg er der. Det er så hyggeligt at gå blandt alle de gamle ting. Jeg køber sjældent noget, men nogen gange sker det, at jeg ser noget, som giver mig en idé til noget, jeg kunne bruge der hjemme.

På den anden side af Boulevarden ligger der også en genbrugsbutik. Der kunne jeg ikke stå for disse 3 garderhusarer, som lå i en kasse mærket "til porcelænsmaling." Jeg er bange gor, at jeg vil komme til at tage charmen fra dem, hvis jeg maler dem. Jeg har vist godt nok en kasse med mit gamle porcelænsmaling stående hos mine forældre, men nænner altså ikke at gøre noget ved disse figurer. Jeg fandt ogdå 3 gladbrikker (coastere) i butikken, inden jeg gik ud.


Da jeg kom til Skalborg, nåede jeg også lige inden om Blå Kors. Der fandt jeg en lille dug med retro print. Desværre har den nogle stearin pletter, som måske ikke er til at få af. Derfor var det meget godt, at jeg også fandt en fin bordløber i efterårets farver, som kan dække over pletten på midten af dugen.


På vej hjem gik jeg i denne skønne Kastanje lund. Stor er den ikke, men keg elsker, at der i det tæt bebyggede Skalborg, findes små oaser som denne, når bare man husker at kigge efter.

 
Jeg prøvede at benytte de fine visne kastanjeblade, som baggrund for min fine kastanjeløber... Helt godt gik det ikke, men jeg forsøgte da i det mindste.



Da jeg kom hjem, fik jeg endelig opdateret min iphone til det nye styresystem. Jeg frygtede det lidt, men synes ikke at jeg har oplevet de store problemer endnu.

Jeg har længe haft lyst til at lave græskarsuppe, så i dag blev det. Jeg kom til at lave den ekstra spicy, da jeg havde glemt, hvor stærke de habanero chilli jeg havde i fryseren var. Derfor drak jeg en hvidtøl til suppen, så jeg kunne drikke det stærke med det søde.


Selv om det var stærkt, kunne jeg inke lade være med at tænke, hvor sundt det også var.

Opskrift efter min egen opfindsomhed:

1/2 Hokaido græskar m. Skræl
1 rødløg
2 hvidløg (de små et feds)
1 lille pastinak
2 maggi terninger
1 habanero chilli, uden kerner
3 blade grønkål
Ca. 1,5 liter vand

Jeg skar tingene grov og ud og puttede dem i min suppemaskine, som kogye og blendede det hele på 25 min. 

Næste gang jeg laver græskar suppe, undlader jeg nok habanero chilli'en, men faktisk elsker jeg stærk mad og når næsen begynder at løbe i mens jeg spiser, ved jeg at det er noget, som er godt for imumforsvaret! Så chilli og hvidløg hører lige som til i maden, på denne årstid.

I morgen skal jeg til 70'er festival i "Den Gamle By" i Århus og jeg glæder mig så meget til st se deres "nye by" fra 1974!!!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar