søndag den 29. september 2013

Bagagerumsmarked

I dag var det næst sidste bagagerumsmarked på Dyrskuepladsen for i år. Det var tydeligt at se, det er blevet efterår. Da jeg stod op i morges regnede det. Måske det havde fået en del sælgere til at ombestemme sig og blive hjemme. I hvert fald var det et noget sølle marked der ventede mig, da jeg var kommet hjem fra zumba. Det var bidende koldt, så jeg forstår godt, at folk ikke gider stå ude fra kl. 10 - 16 på denne årstid. Jeg selv nåede helle markedspladsen i gennem på en time. Jeg fandt kun et par småting. Man kan vel kalde mig "samler på budget." I hvert fald lader jeg hellere tingene stå, end betale mere for dem, end jeg selv synes de er værd. Jeg så en lille kagedåse med en pris på 110 kr. Den samme dåse havde jeg selv givet 20kr for. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om der virkelig findes personer, som er villige til at betale 110 kr. for en lille bitte kagedåse? Sikkert. Men det er ikke mig. Jeg fandt 2 dåser. De stod sammen med en kæmpe samling med varierende priser. Jeg valgte de billigste. Jeg købte den med roserne, fordi jeg synes at mønsteret på siden er rigtig sødt. Den lille farverige kaffedåse, er en kunstdåse fra Irma. Den er lavet af Karl Åge Riget i 1984 - altså lidt senere end den "Retro periode" jeg normalt holder mig til. Men de skarpe farver er jo lige mig. Jeg forestillede mig, at den vil kunne bruges som skjuler for en krydderurt i køkkenet, eller måske noget helt andet. Jeg købte også en æske med grønne japanske retro glasbakker i Laurids Lønborg stil.

 

Der fulgte et gratis  Readers Digest "Det Bedste" med fra 1963 og jeg glæder mig meget til at læse historien om "negerstudenten, der ikke ville give op." En historie af Alex Haley. "The man who whouldn't quit." Jeg har læst en del bøger af Alex Haley, da jeg jo har haft stor interesse for borgerrettighedsforkæmpere, på lige for med ham. At man i 1963 valgte at oversætte "the man" med "negerstudenten," provokerer mig en del, da jeg altid har fundet ordet utrolig nedladet. Af samme grund har jeg jo valgt at samle på politisk ukorrekte ting. Jeg har fundet historien på Internettet og i kan læse den på sit originale sprog, her. Det er heldigvis sjældent at nogen bruger ordet neger i dag!
 

 
.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar