fredag den 10. maj 2013

Mælkebøtter og mormors have

I morges skinnede solen simpelthen så meget ind af mit køkkenvindue, at jeg blev draget af, hvor smukt træet uden for vinduet var og derfor bestemte mig for, at spise min morgenmad i køkkenvinduet, hvilket sker yderst sjældent.


Blokkene i det boligkompleks, hvor jeg bor, står simpelthen så tætte, at jeg vitterligt kan se ind i genboens stue og de ind i mit køkken. Jeg hader det! Det må være så træls for dem, ar de har stuen så tæt på mit køkken. Om aftenen kan jeg fornemme, at hvis jeg står i køkkenet mere end 2 minutter, ruller de gardinerne for. Forståeligt. Jeg føler jo også, at de sidder og holder øje med mig, når jeg er i mit køkken. Deres sofa vender nemlig sådan, at de har udsyn lige ind af mit vindue. Suk. Af samme grund, er gardinet i mit soveværelse aldrig trukket fra. Jeg synes jo gerne jeg vil have en lille smule privatliv og ikke være nødsaget til at rede seng hver dag, bare fordi mine genboer bor så tæt på. Nej, så må de hellere kigge på mit gardin hele tiden. Jeg kan nu se, at de fleste har det på samme måde som mig.

Jeg havde egentlig planlagt at tage en tur til centrum i dag, men da der kom nogle småbyger i vejen, valgte jeg den nemme løsning og tog i storcenteret. Jeg fik handlet en masse frugt og grønt til at lave juice og smoothies af.


Da jeg var i grøntaftdelingen, kunne jeg ikke lade være med at smile, da jeg så dette skilt.
Da jeg var barn, boede jeg for enden af en grusvej. For enden af vejen, lå der en stor grøn eng. Vejen blev senere hen asfalteret og engen blev forvandlet til veje og en masse huse. Jeg tør godt sige, at charmen forsvandt. Der hvor Skalborg Kro ligger i dag, boede der en gammel dame. Hun var lille, buttet og krumbøjet. Hver dag gik hun og plukkede mælkebøtteblade i vejkanten. En dag sagde hun til mig, at jeg skulle spise mælkebøtte blade, for der var godt for håret. Den gang tænkte jeg, at hun måske var lidt af en heks, men jeg smagte da et par små mælkebøtteblade. Og nu kan man så købe dem, som krydderurt i Bilka.


Jeg lod dem stå, men er sikker på, at de sagtens kunne bruges i en grøn juice.

Der var rigtig mange mennesker som benyttede sig af den lille Kristi Himmelfarts ferie, til at tage på shopping. Jeg ville gerne i havecenteret og nåede også ned i afdelingen, men der var simpelthen for mange mennesker, så jeg opgav. Jeg fik dog lige set deres udvalg af blomster til "mormor haven."


Jeg synes det var ret sjovt, for mormors have, er vel en kompliment til datidens blomster, eller retro have. Jeg kan desværre ikke huske alle sorterne, men mindes morgenfruer og hjulkrone. Begge kan vist bruges i salat. Og Nu vi er ved blomster der kan spises, kan bellis også spises. Så inden længe kan man vel også finde bellis hos grønthandleren.

Til dem som generelt er lidt bange for grøntsager, vil jeg helt klart anbefale, at man putter grøntsagerne i sin blender sammen med lidt vand, så man på den måde får en frisk juice ud af det. Også kaldet "salat i et glas." Man kan altid justere lidt på smagen, når man har lært de forskellige grøntsager at kende og det er ikke forbudt at blande frugt i sin grøntsags juice. Jeg eksperimenterer stadig, men det er endnu ikke lykkedes mig at lave en juice, som smagte dårligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar