mandag den 6. januar 2014

Genbrugsgave og lidt til migselv

Planen var egentlig, at jeg skulle have været til Zumba lige nu. Men da jeg om mandagen er en smule afhængig af et lift hjem fra arbejde, for at kunne nå det, valgte jeg at aflyse, da min far, som normalt er min chauffør, var syg. Da jeg alligevel skulle omkring centrum, for at komme hjem, besluttede jeg mig for, at jeg lige så godt kunne gå på udkig efter en fødselsdagsgave til min veninde, som har fødselsdag på fredag. Jeg stod af bussen ved Politigården, så jeg kunne smutte omkring genbrugsbutikken i Niels Ebbesens gade. Det var ikke fordi der var så meget at komme efter, men jeg fandt dog 2 Lyngbu Danild "Romber" underkopper, en Rørstrand "Christina" underkop og et vintage glas med kortmotiv.
 


Hvorfor jeg kalder glasset for vintage og ikke retro? Jeg har ingen anelse, hvornår glasset blev fremstillet, men faconnen og trykket signalerer et sted i 1950'erne, synes jeg. Nuvel, for mig betyder retro oftest 1950'erne, 1960'erne og 1970'erne, men faconnen på dette glas, minder mig bare om vintage stilen, som jeg betegner som 1950'erne og ned af. Det er faktisk de færreste ting jeg kan tidsbestemme. De fleste gange er det rent gæt. Når det kommer til glas, har jeg efterhånden fundet ud af, at visse motiver var populære i 1950'erne. Bær, frugt, pinup piger, striber og spillekort. Det er ikke kun facon og motiver, jeg bruger til at danne mig en idé om tiden. Jeg mærker også altid på glassene. Som oftest er de gamle glas trykt med noget, som mærker som gummi, så at stå med et glas i hånden, kan altså være en god indikator for tiden. Desuden er glasset tyndt og letvægtigt, hvilket for mig er endnu en indikator for tiden.

Da jeg var i genbrugsbutikken så jeg et bord, dækket med sorte, firkantede tallerkener. Nu var det jo en fødselsdagsgave til min veninde, jeg tog til byen for at købe. Da jeg så tallerkenerne fik jeg en idé. Min veninde skal flytte i ny lejlighed om en uge og hun har mange gange fortalt mig, at hun gerne ville have nogle fírkantede tallerkener. Derfor tog jeg et billede af tallerkenerne, sendte det til min veninde og fortalte det som det var. Hun sagde ja til, at jeg måtte forære dem til hende i fødselsdagsgave og så fik jeg gavekøbet overstået på under 10 min. Jamen altså. Hvor heldig har man lov at være? Faktisk havde jeg tidligere på dagen været inde på Ikeas hjemmeside, for at se, om de skulle have firkantede tallerkener, så det var jo helt perfekt!




Meningen var så, at jeg ikke behøvede jagte en fødselsdagsgave i morgen, da jeg fik det overstået i dag. Men sådan gik det ikke. Da jeg kom hjem fik jeg nemlig en indbydelse til en dobbelt børnefødselsdag nu på lørdag. Åh! Så jeg må på den igen i morgen efter job. Jeg er ikke sikker på at jeg får det lige så nemt med de gaver. En 1-årig og en 9-årig uden ønskeseddel. Sæt i gang. Åhh... Godt der stadig er et par dage til at finde noget. Idéer modtages gerne i kommentarfeltet.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar