torsdag den 7. november 2013

Retro og antik julepynt

Min tid er så knap, at jeg gør store overvejelser, når det kommer til at få tid til de ting jeg elsker at gøre.

For et par år siden, stod shopping højt på listen over yndede gøremål. Da jeg for 3 år siden begyndte at gå til Zumba, røg shopping i baggrunden. Den gang gik jeg til zumba 2-3 gange om ugen! Nu går jeg til zumba og afro power dance 4 gange om ugen... 5 timer i alt. Derfor er min "fritid" knap og jeg må overveje nøje, hvad jeg vil lave på mine fridage. I denne uge havde jeg egentlig tilmeldt mig 6 timers zumba og 1 times Afro power dance, da der ekstraordinært var mulighed for det. Jeg tillader mig selv at "pjække" når jeg har lyst, så i går valgte jeg at blive hjemme fra zumba. I stedet blev tiden brugt fornuftigt der hjemme, hvor det første julepynt blev fundet frem.

Det første julepynt jeg sætter op, er altid mine Georg Jensen juleuroer. Vi fik en i julegave hvert år fra 2000-2011 på jobbet og det gav mig lysten til at begynde at samle på dem. Jeg kan huske hvor hyggeligt jeg syntes det så ud, når vi spiste julemiddag hos min moster, som havde en del af dem. Min samling har forlængst overgået hendes!



I dag kunne jeg have haft to timer hjemme, inden jeg skulle til zumba. I stedet valgte jeg at gå i et par genbrugsbutikker inde i byen, inden jeg tog hjem. I Niels Ebbesensgade købte jeg  en lille juledug.

 
På vej til Butik 21 Retro Genbrug, så jeg at "Tinsoldaten" havde åben. De lokkede med julepynt ved indgangen og gennem vinduet kunne jeg skimte, at legetøjsbutikken var fyldt op med mange fine kugler.


Retro, antik, specielt og curiøst. Lige min stil! Jeg gik ind i butikken og fik en snak om de gamle kugler, med hende der stod i butikken. Jeg sagde at jeg ville kigge ind en anden dag, så jeg rigtig kunne se hvad der var.

I "Butik 21 retro genbrug" havde de fundet deres julesager frem. Jeg var jo inde og spørge dem efter det i sidste uge. Der lod de mig komme ind i baglokalet og tage et kig på hvad de havde. De sagde at de nok først ville sætte det frem i butikken om en uge... Men i går var det altså kommet frem. Selv om der ikke var meget (butikken er jo kun lidt over et år gammel), kunne jeg alligevel få lang tid til at gå, med at kigge sagligt på alle tingene.


Der var en sølvklokke som jeg kiggede på, da den stod i baglokalet. Jeg havde næsten overbevist mig selv om at købe den. Men da jeg så den ude i butikken kom jeg i tvivl. Jeg har en i forvejen en sølvklokke magen til. Men denne sølvklokke var blevet pudset så meget, at der ikke var meget sølv tilbage. Jeg vidste godt at de bare var forsølvede, men kom alligevel i tvivl om det var en guldklokke, som måske kunne pudses ned og blive sølvfarvet. Derfor lod de mig låne klokken med over på den anden side af vejen. På den modsatte side af vejen, ligger nemlig en antikvar. Det er en sjov butik, spækket med porcelæn, nips, lamper med mere. De to mænd som driver butikken var noget overraskede over, at de havde lånt mig klokken med over til dem.. Men jeg forvissede dem om , at det var fordi jeg var stamkunde. De fortalte mig, at det var sølvet, som var blevet slidt af og den sjoveste bemærkning de kom med om genbrugsbutikken på den anden side var "åh! Det er sandt, de får deres ting gratis, så det har de ikke forstand på!" Jeg endte med ikke at købe klokken, da min egen klokke var pænere. Jeg skal nok huske at tage et billede af den, når jeg hænger den op. I stedet for klokken købte jeg en gammel julekalender og to sjove nisser.



Det sjove ved julekalenderen er, at derer en strimmel i fjernsynet, som man kan trække i. Når man gør det, skifter billederne på skærmen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar