onsdag den 13. november 2013

Fremtiden byder på rennovering af min lejlighed

Min lejlighed skal renoveres. Faktisk står hele den afdeling jeg bor i, til at skulle gennemgå en kæmpe renovering, i et forsøg på at ændre et typisk 70'er lejlighedskompleks til et nutidigt boligområde, som skulle være fremtidssikret 40-50 år. SUK. Det betyder, at jeg ikke blot mister mit gamle badeværelse og køkken med blå bordplade og vinyl. Alt skal laves om. Boligens arkitektur og ikke mindst størrelse. Åh! Jeg får stres af at tænke på, at min lejlighed bliver 32 m2 større end den er på nuværende tidspunkt. Jeg kunne sagtens bruge den ekstra plads og jeg kan også få den fuldt møbleret. Problemet er jo bare, at min lejlighed jo kommer til at koste mig omkring 2000kr. mere om måneden i husleje. Suk. Det er bare ikke særlig praktisk at være single, når der pludselig sker så store forandringer. Øv. Heldigvis fortalte de, at den blok jeg bor i, først skal påbegynde renoveringen i marts 2015. Så jeg har da lidt tid til at vinde i lotto endnu.

Jeg var glad for at finde ud af, at boligselskabet havde søgt rådgivning hos et arkitektfirma i København, som gør meget for at tænke bæredygtigt og fremtidssikret i deres projekter. De tager hensyn til hvor boligerne er, hvilke butikker, skoler mm., som ligger i nærmiljøet og hvad der evt. er planlagt ud i fremtiden. De tænker på hvem der skal bo i lejlighederne. Jeg blev mere rolig, da jeg hørte om samarbejdet med polyformarkitekterne, da de virkede som om at de gjorde mere research end hvad arkitekter normalt gør. Med dem på sidelinjen, har jeg tiltro til, at det nok skal blive godt engang. Dog fremlagde de et noget specielt forslag. Da folk er glade for at bo ved vandet, foreslog de, at man omdannede den grønne plæne for an mit vindue, til en sø. Den idé er jeg ikke så glad for, da jeg jo elsker min udsigt som den er. Desuden bor der jo mange børn her ude, så jeg kan slet ikke forstå, at de kunne synes det var en god idé med en sø, så tæt på bebyggelse. Noget af det jeg hæftede mig ved at de sagde var, at Skalborg er under stadig forandring og at arkitekt firmaet har fået Aalborg kommune også til at se mere på Skalborg. Jeg har boet i Skalborg det meste af mit liv. Jeg kan huske hvordan det var, at bo på en grusvej, i udkanten af Skalborg. Jeg har set sportsplads, huse, planteskole m.m. bliver omdannet fra det der engang kendetegnede Skalborg, til huse, butikker, kontorer m.m. Jeg er vokset op med rygter om at nu skulle der bygges det ene og det andet.... Og jeg må sige, at jeg nu, i 2013, måske ender med at få ret når jeg siger. Skalborg er Aalborgs centrum. Derfor har jeg ikke tænkt mig at flytte. Jeg har både mine forældre, min mormor, min moster og kusine i Skalborg. Jeg har boet 17 år i samme område, 35 år i samme bydel. Så forandringer eller ej, vil jeg forsøge at blive boende. Vi har det så godt her ude. Dog er vi plaget af al den trafik Aalborg Storcenter trækker her ud. Det sidste nye tiltag i Skalborg er vist, at man har ytret ønske om at åbne en biograf i Shoppen! Fedt. Så mangler vi bare de diskoteker jeg drømte om kom her ude for 20 år siden... Hvem ved. Måske kommer de en dag.
  
Efter mødet, fik jeg endelig afprøvet min juledug, som nu ligger klar til alle mine gæster i weekenden. Jeg lavede min lysdekoration og fik styr på lidt mere julepynt. Jeg skal nok få taget nogle bedre billeder, med mit kamera en dag, men jeg kan slet ikke lade være med at dele undervejs, så jeg poster på instagram og her,

 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar