søndag den 16. marts 2014

Søndagsboller

Det er efterhånden længe siden, at jeg har bagt boller. Jeg har haft lyst til at bage i et par uger nu og overvejede egentlig at bage småkager, så jeg kunne få afprøvet mine kageudstikkere med Mummitroldene. Men da jeg syntes, jeg var kommet ret godt med på det huslige i eftermiddag, tænkte jeg, at søndagens overskud på energi, skulle gå med at bage boller. Ok, min Kitchenaid gør størstedelen af arbejdet, men det er trods alt ikke hver dag, jeg lige får lyst til at slå en bolledej op, men det blev så i dag.


12 store kanelboller
 
60 g. margarine
 
2 dl. mælk
 
2 æg
 
4 spsk. sukker (jeg brugte ca. 3/4 spsk. stevia sukker i stedet for)
 
50 g. gær
 
8 dl. mel
 
200 g. Fiberbageblanding fra Urtekram (kan undlades)
 
4 tsk. krydderiblanding bestående af kanel, nellike og kardemomme (brug det krydderi du selv bedst kan lide)
  
Smøret smeltes og blandes med mælken (da det er nemmere bruger jeg altid flydende margarine) og gæren opløses her i. Derefter tilsættes æg og sukker. Jeg tilføjede 200 g, fiberbageblanding og krydderiblandingen. Til sidst tilsættes melet, til dejen når en konsistens som stadig er fugtig, men ikke klistre til fingrene.
 
Lad dejen hæve i mindst en time. Jeg lod dejen hæve i 2 timer, inden jeg formede de 12 boller og lod dem efterhæve i ca. 1½ time, inden jeg penslede dem med vand og bagte dem i en forvarm ovn i 10 min. på 200 grader.
 

Den krydderiblanding jeg brugte er en blanding jeg har haft stående siden efteråret, hvor jeg blandede kanel, nellike og kardemomme og kaldte det Pumpkin spice krydderi.
 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar