søndag den 23. marts 2014

Mit Scandinaviske retro porcelæn

Da jeg vågnede noget tidligere end beregnet i morges, benyttede jeg den ekstra tid inden Zumba til at lave en bolledej. Min Kitchenaid står i vinduet, og den skarpe morgensol bragede ind af køkkenvinduet kl. 7:00 i morges. Derfor tænkte jeg, at jeg lige så godt kunne benytte mig af chancen til at fotografere mine tallerkener. Selv om det måske synes af meget, skal man huske på, at jeg kun har den ene tallerken man ser på billedet. Nogle få har jeg flere af.
 


Lad mig starte ud med én af de tallerkener jeg har flere af. Den fine tallerken fra Egersund i Norge. Dem har jeg en fin stak af både flade og dybe tallerkener. Jeg har aldrig fundet ud af hvem som har lavet det fine design, men synes at bladrankerne minder utrolig meget om svenske Stig Lindbergs grønne blade på Gustavberg servicen.
 

 
Jeg kan lige så godt fortsætte med lidt mere fra Egersund, da det er det mærke jeg oftest støder på i genbrugsbutikkerne.
 

 

 

 

 
Jeg ved ikke hvad Korulen betyder, men hos Figgjo Flint, som også er norsk, kalder man mønsteret for "korund" som det ses på de næste to tallerkener. Om det har noget med kantdekorationerne at gøre, ved jeg ikke. Men er de ikke skønne?
 




 
Jeg har også en kaffekop med underkop fra Figgjo.
 
 
 
Det sidste norske porcelæn jeg har er fra Stavanger Flint.
 

 
Jeg har et sæt med sukkerskål, flødekande og æggebægre i dette søde mønster.
 

 
Det er meget sjældent, at jeg ser svenske retro tallerkener i genbrugsbutikkerne, men et par gange har jeg været heldig. Gefle og Rørstrand hører til sjældenhederne, så jeg er glad for de få tallerkener jeg trods alt har fundet.
 
Gefle - Kryss
 

 
Var så heldig at finde denne smukke kaffekop én dag. En venlig sjæl på Instagram fortalte mig at det var en Gefle ved navn Groblad, som findes i forskellige farver.
 
 
Rørstrand - Allé
 

 
Rørstrand - Christina
 

 
Det er heller ikke meget dansk retro porcelæn man finder. Da jeg besøgte den nye bydel i den gamle by i Århus, kollektivet fra 1974, var det faktisk også svenske tallerkener de havde, så måske blev der bare slet ikke produceret så meget farverigt service i Danmark i retroperioden? Dog har jeg fundet et firma, som producerede farverigt porcelæn, på lige fod med Sverige og Norge. Nemlig Danild.
 








Ingen kommentarer:

Send en kommentar