onsdag den 18. marts 2015

magrethe-skål og påskepip

I morges var jeg så heldig at finde en stor Magrethe-skål, som nogen havde kasseret. En 4 liters orange Magrethe-skål fra Rosti. Det gamle logo og gummiringen, vidner om, at skålen er en af de gamle originale Rosti skåle. Gummiringen er slidt og tærret, men det gør ikke skålen mindre anvendelig. Gummiringen kan skiftes ud, med en ny, men det tror jeg nu ikke bliver aktuelt.


Således står der skrevet om Magrethe-skålen, på Rostis hjemmeside:
"Margrethe-skålen er designet for Rosti i 1954 af Sigvard Bernadotte og Acton Bjørn, og den er opkaldt efter den daværende tronfølger Margrethe af Danmark.Fås i et væld af flotte farver og hele 10 forskellige størrelser. Melamin er velegnet til opvaskemaskine, men kan ikke bruges i mikroovn og fryser. Melamin har den gode egenskab i forhold til plastik, at det holder formen selv ved opvarmning, hvilket er en stor fordel i forbindelse med madlavning." http://www.rosti-mepal.dk/shop/product/rosti-mepal-margrethe-roereskaal-2-liter-graa.aspx?gclid=CP-U5tH9r8QCFWbKtAod_0YAAQ 

Acton Bjørn står også bag de fine opbevaringsbøtter fra IRA, som jeg har et par stykker af (den tomme bøtte med det røde låg, bag skålene).


Jeg er ved at have en pæn lille samling af Magrethe-skåle nu. Det er lidt sjovt. For ca. 18 år siden, var jeg vildt misundelig på min veninde, som fik Magrethe-skåle, da hun flyttede hjemme fra, mens jeg selv måtte nøjes med billige skåle fra Søstrene Greene. Dengang havde jeg svært ved at forstå, at en simpel plastikskål kunne koste ca. 150kr, når jeg havde givet ca. 20kr for mine egne. Nu har jeg efterhånden skiftet mine billige skåle ud med fine Magrethe-skåle. Brugte Magrethe-skåle fra 0-25kr, med mange år på bagen og de helt rigtige farver!


Nu har jeg 2x4 liters, 1x2,5 liter, 1x2 liter, samt et par andre og mindre Rosti skåle.

Efter job tog jeg til Svenstrup. Der brugte jeg den famøse formue af 23kr i Danmission, på disse fine sager.


2 tyske pappåskeæg, lille lysdug, 2 hæklede æggevarmere, en porcelænskylling og en fin lille ræv!




Hos Folkekirkens Nødhjælp fandt jeg ikke andet en denne lille påskekurv. Den lille harer ville altså med mig hjem.



Da damen i butikken så, at den lille kurv var i stykker, fik jeg den til 0kr! Og sådan endte dagen med at blive en berigende dag, med gratis skål og påskepynt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar