fredag den 27. december 2013

Basisvarer inden året rinder ud

Jeg nyder virkeligt min juleferie. 1. juledag tilbragte jeg med min familie, da min lillebror har fødselsdag den dag. Den, for nogen, traditionelle 1. juledags julefrokost, var skiftet ud med boller, småkager og resterne af marcipankonfekten. Min mor havde også lavet kiksekage, hvilket vist næsten er blevet en tradition, da det er en kage vi sjældent spiser, men vist nok er min lillebrors farvorit. Derfor sker det næsten hvert år, at han får sådan en serveret på sin fødselsdag. Et år havde min moster vist endda foræret ham én i gave.

 
Da de øvrige gæster var taget hjem, smed vi os i sofaerne og stolene i stuen og lod os underholde af tv, men vi slappede af. Jeg faldt om på det bløde gulvtæppe. Nogle timer senere spiste vi jule rester og vendte så tilbage til de søvndyssende pladser i stuen. Ved 22-tiden valgte jeg at tage bussen hjem i min egen sofa.
 
2. juledag hyggede jeg mig gevaldigt. Jeg pakkede mine adventsstager væk i mens jeg brændte lysestumper og så det ene eventyr på tv efter det andet.



Jeg fik også afprøvet min "nye" retrogryde og den var helt perfekt. Den skal jeg nok få brugt en del. Jeg har bestemt mig for, at spise mig igennem hvad end der måtte befinde sig i min fryser, så jeg kan fylde den med mad, som jeg rent faktisk har lyst til, i det nye år. Jeg har alt for længe haft en tendens til at putte noget i fryseren, som jeg ikke fik spist, da jeg alligevl ikke havde lyst til det. Derfor tog jeg mig sammen i går, stegte noget kylling fra fryseren, smed en wokblanding i og noget peanutsauce, som blev lidt for tykt. Kønt så det ikke ud, men det smagte fantastisk! Det bedste af det hele var, at der blev mere plads i fryseren.

 
Her til mogen begyndte jeg så småt at pakke lidt julepynt ned. Jeg har slet ikke travlt med at få det væk, men jeg ville gerne have det julepynt uden for min dør væk, så nu er det mest julede pillet ned. Det er mest fordi jeg gerne vil have skiltet med "God Jul" ned, da julen jo officielt er ovre. Jeg fik også stillet trækassen, skøjterne og min kuffert ned i kælderen.

  
Det gik op for mig i går, at jeg har haft så travlt med at tænke på jul og pakker, at jeg havde overset, at der kun var en rulle toiletpapir, en dråbe balsam og meget lidt opvaskemiddel tilbage. Med andre ord, var jeg ved at løbe tør for basisvarer, så mens andre folk byttede julegaver eller købte ting på udsalg, tog jeg ud i det pulserende shopping-miljø for at købe det mest nødvendige. I samme ombæring, var jeg også ude for at købe Ceres hvidtøl. Hvert år, inden hvidtøllene forsvinder fra supermarkederne igen, plejer jeg at købe et lille lager, som jeg kan drikke af, i løbet af året, ind til de igen kommer i butikkerne en gang i oktober. Desværre var de allerede fjernet fra Bilka, så jeg blev helt nervøs for, om jeg virkeligt skulle gå det nye år i møde, uden hvidtøl. Heldigvis fandt jeg 13 stk. i Fakta, men det var slet ikke nok, i forhold til hvad jeg plejer at have på lager. Men trods alt var det bedre end ingen ting.

  
Heldigvis skulle min mor med min lillebror i Metro og jeg bad dem se efter Ceres hvidtøl der ude. Der havde de mange, så jeg bad dem købe en stor mængde med hjem og at de havde sat dem ned til halv pris, gjorde jo kun det hele bedre. Så nu er 2014 redet!



Jeg selv nåede som sagt omkring et par butikker efter basisvarer. Jeg kunne selvfølgelig ikke lade være med at smugkigge om jeg kunne finde nogle gode tilbud på vejen, men jeg orkede det nærmest ikke, så det blev ikke til meget. Jeg købte en sweater i H & M, men den skal jeg have byttet igen, da den var for stor. På vej hjem fra Paris opdagede jeg, at sålen fra min sko var gået i stykker. Jeg går mest i sneakers, så da de gamle var gået i stykker, kunne et par nye sagtens ses som en basis sko i min garderobe. Føtex havde et par sorte sneakers til 100kr, som var bløde og ikke vejede alverden! Købt. Jeg går ikke meget op i mit fodtøj. Eller, jo, måske gør jeg. Men jeg bruger ikke lang tid på at finde det helt perfekte par sko. Impuls shopper er vist hvad man kan kalde mig, når jeg en sjælden gang står og mangler noget specifikt, hvilket nok i virkeligheden er sjældent. I hvert fald tror jeg, at jeg nok skal få travet nogle ture i mine nye sko.

 

Jeg købte også en ny spiral kalender i Føtex, da det føles forkert, ikke at have en. Men jeg må indrømme at jeg mest bruger kalenderen på min iphone, men der er visse ting jeg ikke kan undværre fra den gamle Mayland kalender, så derfor måtte jeg have én, som jeg kan gøre klar inden det nye år. Jeg bruger min kalender på telefonen, som en kalender til at finde ud af hvad jeg skal, hvor og hvornår. I Mayland kalenderen går jeg som regel lidt mere i dybden. En funktion jeg har brugt meget er, at jeg skriver i min kalender når jeg køber noget nyt. Eksempelvis elektronik. På den måde kan jeg bruge min Mayland kalender, som et opslagsværktøj til at finde tilbage til hvornår jeg købte tingene, for at finde ud af om garantien stadig dækker. Selvfølgelig kunne jeg også kigge bonner og garantibeviser efter... Men jeg kan bare godt lide at have tingene skrevet ned i min kalender. Jeg bruger den også som en slags dagbog og scarpbog. Jeg taper mine biografbilletter og andre ting ind i kalenderen. Så et liv uden Mayland kalenderen kan jeg slet ikke forestille mig. Jeg plejer at lave en forside med et billede fra året før, som betyder meget for mig. Men jeg må indrømme, at jeg ikke har gjort så meget ud af min forside i 2013. Dog har jeg sat et billede ind, af Danny Wood fra NKOTB, fra koncerten i Herning i Maj 2012, da det var et af højdepunkterne det år. NKOTB koncerterne og den trøje, som Danny havde på til den danske koncert, som nu hænger hjemme på min væg.

 
Jeg tror forsiden for 2014 skal være et billede fra min tur til Paris, da det vist var højdepunktet for mig i 2013. Måske skulle jeg sætte mig ned og kigge i min kalender fra i år, så jeg kan se om der var noget mere oplagt, som forside, men jeg tror det ikke. Det gode ved en ny kalender er, at der er 365 tomme sider til at fylde ud med en masse, forhåbenligt, gode ting,

Ingen kommentarer:

Send en kommentar