lørdag den 1. august 2015

Smuttur til Århus

I tirsdags havde jeg fødselsdag, så for at fejre det og samtidig få lidt ud af min ferie, inviterede mine forældre mig med på shopping i Århus. Jeg stod tidligt op og huskede at spise min eneste, lille, cherrytomat fra altanen, med manér.




Inden vi ramte Århus centrum, skulle min far lige en smut forbi Læderiet. Det er en underlig butik, som vist ktæver nogle specielle hobbys, før man kunne få meget ud af butikken. Det virkede nu til,at der var mange kunder i butikken, som sælger matrialer til knivfremstilling, smykkedele, nørklerier med skind og pels mm. Der var intet, der lokkede mig.









Vejret var ikke det bedste. Det skiftede meget mellem byger, tørvejr og lige frem varmt vejr. Der må jo have været andre end mig, som havde fødselsdag den dag. Jeg måtte skiftevis have mit regntøj af og på. Nogle gange måtte jeg også smide jakken, fordi det blev for varmt. Den danske sommer er uforudsigelig.

Jeg kommer fra lidt af en loppe familie, så vi ville gerne besøge nogle genbrugsbutikker i Århus. Desværre kunne jeg ud fra den medbragte bog "Retroguld," se at alt i Århusområdet, som var beskrevet i bogen, havde lukket om tirsdagen. Lykken var derfor stor, da vi, på vej mod centrum, så en åben genbrugsbutik. Den var lille, men spækket med sjove ting. Jeg var så heldig at finde en Laurids Lønborg tallerken/ fad, en Figjo Flint underkop og en kagegaffel.




Ved frokosttid, fandt vi op på "den blå parably," hvilket er en gammel tradition, når vi er i Århus. Maden er stadig lige så billig, men knap så god, som før hen. Der var en del påbuffeten, som fik mig til at tænke på Grækenland, men hvidløg kunne jeg ikke spore nogen steder.





(Det her lys er grimt, men også ret nostalgisk. Jeg mindes det, fra da det blot var et lille lys, stående i en flaske med lidt smeltet stearin omkring sig)

Da vi havde gået lidt rundt i gågaden, fandt vi en plads på Starbucks, hvor vi drak vores eftermiddagskaffe, inden vi fortsatte vores jagt på åbne genbrugsbutikker. Vi var i Frellserens Hær, den classiske Kirkens Korshær afdeling, samt den butik, som plejede at være min yndlings genbrugsbutik i Århus, Jolly K. K. (Kirkens korshær).



(Butikken minder om en lille antikvar, hvor man føler sig overvåget, af en mand, som kunne være bibliotikar, med brillerne siddende yderst på næsen)

Jeg blev noget skuffet over at se, at alt det, der førhen gjorde butikken Jolly K.K. spændende, nu var fjernet, til fordel for tøj. Jeg kan godt huske, at der var lidt hvisken i krogene, sidst jeg var der nede. Nu er det blevet en ganske almindelig genbrugsbutik med tøj og lidt nips. Jeg savnede de lange reoler, spækket med porcelæn og krukker. Trist, at det skulle gå sådan. Det er lidt sjovt. I Aalborg har vi rigtig mange (tæt på 20) genbrugsbutikker. Kun 2 butikker sælger udelukkende tøj (4 hvis man tæller Nørresundby med),  2 butikker sælger slet ikke tøj. De resterende har en fin fordeling af 90% nips og møbler og 10% tøj. En enkelt butik er det omvent med. Min pointe er bare, at jeg er rigtig godt tilfreds med genbrugsbutikkerne i Aalborg. De butikker, som kun sælger tøj, kommer jeg aldrig i.








 I kælderen var der indrettet en såkaldt "mandehule" med bøger, lp'er og lidt elektronik.



Her er et indlæg jeg skrev om et tidligere besøg hos Jolly K. K 

På vej tilbage til bilen, som vi parkerede ved tandlæge højskolen, kom vi forbi Kirkens Korshærs møbelbutik, som desværre var lukket. Måske Jolly K. Ks lager af nips, er rykket der ned?






Ingen kommentarer:

Send en kommentar