søndag den 16. august 2015

Lavtflyvende papegøjer på en regnvejrsdag i Jesperhus feriepark

Vi havde planlagt en hyggetur til Jesperhus blomster feriepark, lige netop i går, hvor de havde truet med både regnvejr og skybrud. Det lod vi os nu ikke skræmme af, når blot vi havde regntøjet klar. Selv grillkurven blev ikke skiftet ud, til fordel for en burgermenu der nede. Vi holdt os til planen. Og dog. Aftenen før, undersøgte jeg for sjov skyld, om der skulle være lidt rabat at hente på entré billetterne. Først undersøgte jeg om mit LO Plus medlemskort fra 3F kunne udløse en rabat. Der var ikke noget at hente. Min mor, som er medlem af ældresagen, kunne få sin entré billet til 120kr, men det skulle alligevel vise sig, at jeg var den, der kunne opnå den største rabat. Jeg har periodekort til Nordjyllands trafikselskab, som for nogle år siden startde en rabatordning kaldet "NT inclusive." Jeg tjekkede NTs hjemmeside og blev noget overrasket over at se, at jeg, med mit "NT Inclusive" (gratis) medlemsskab, kunne købe 2 entré billetter for 1 billets pris. Med den rabat, kunne jeg så få mig og min far ind, på 1 billet. Min bror og svigerinde kunne komme ind gratis, da de havde årskort til Aalborg Zoo og min lille niece havde gratis adgang. Jeg opfordrer derfor til, at man husker at lave lidt research på nettet, inden man tager afsted, hvor end man skal hen. Google er et godt sted at starte.
 
Vejret var fint, da vi tog afsted, men det begyndte at regne, da vi var undervejs. Øv. Da vi parkerede på parkeringspladsen, måtte jeg iføre mig mit regntøj. Vi valgte at starte ud med at hilse på dyrene i deres indendørs mini zoo. Det føltes lidt, som Randers Regnskov (som jeg ikke har besøgt i ca. 20 år), så jeg måtte hurtigt have mit regntøj af igen. Der var en del papegøjer som skrappede op, mens lemurene tog sig en lur under loftet.





 
Vi satte os bagerst, da der skulle holdes papegøjeshow og det viste sig, at blive en underholdene affære. Papegøjerne fløj fra scenen og ned på en pind, lige bag os. Nogle af de store fugle, kunne slet ikke vente med at flyve, så de fløj hen over hovederne på os, i en sådan grad, at jeg følte mig nødsaget til at læne mig meget tilbage. Jeg er ikke bange for hverken store elle små fugle, men jeg har aldrig prøvet at have en hel flok store papegøjer flyvende så hurtigt og så tæt hen over mit hovede, at deres vinger rørte min pande, så jeg fik lidt af et adrenalin chok. Da der pludselig hoppede en varilemur op på bænken ved siden af min bror, blev papegøjerne pludselig ret lige gyldige. Aber og lemurer er jeg nemlig helt på hjemmebane med. Man må ikke røre dyrene i den 3000m2 store hal, som huser den børnevenlige zoo, men jeg skal være ærlig at sige, at jeg ikke ville have haft det fjerneste i mod, at have en vari på skødet, som denne unge pige.



 
Efter papegøjeshowet gik vi rundt i regnskoven og så de andre dyr. Jeg tror nu ikke vi fik set dem alle, men kæmpeskildpadder, skægagamaer, Nyguinea Ædelpapegøjer og sommerfugle fik vi da set.














Der er en stor legeplads inde midt i zoo hallen, hvor man kan få et hvil, inden man går videre.




 
Da vi kom ud fra zoo hallen, var det blevet tørvejr, så vi kunne gå uden regntøj. Skønt. Vi måtte have hjælp til at tænde en af grillerne. Måske vurderede de hos Jesperhus, at ingen ville benytte grillerne i går. Ikke desto mindre, kom der en familie mere til grillen mens vi var i gang. Man kan nemlig sagtens grille i regnvejr. Også i Jesperhus, hvor grillen er overdækket. 


 

Da vi havde spist, var det tid til at se parken. Det var som jeg huskede det. En masse husløg. Som den ivrige plantesamler, kiggede jeg naturligvis efter, om der skulle ligge et blad, som var faldet af en af planterne. Nogle steder var hele husløg skyllet ud af deres bede. Det ville hurtigt komme til at ligne tyveri, hvis jeg puttede et helt husløg i lommen, så et enkelt lille blad, var alt, jeg fik med hjem til forsøgskassen. Det var nu en skam, at bilen, som er det jeg huskede bedst fra tidligere ture til Jesperhus, havde tabt en del husløg i regnvejret, men det er nu heller ikke de bedste betingelser, for et husløg, at skulle sidde fast på en lodret flade. Selvfølgelig var der også lidt farverige blomster, men det slår altså ikke Keukenhof blomsterpark i Holland, som jeg besøgte for nogle år siden.












 





Der er også et område i parken med forlystelser til børn og barnlige sjæle. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har været i en tivoli rutschebane, så jeg vovede mig op i den de havde, efterfulgt af en stille sejlads, med indbygget spøgelses sørøvertog og levende dyr.







 
De fleste ishytter i parken, var lukket ned, da børnenes sommerferie er slut og der derfor ikke var så mange folk i parken. Det gav anledning til lange køer, men den meget unge pige, som stod alene i ishytten, tog det nu meget pænt. Jeg ville gerne have smagt den banan softice, de reklamerede med på et skilt, men måtte nøjes med vanilje, da alle andre varianter var udsolgte. Vanilje og lakrids kunne også gå an.

 
Der var underholdning for børnene på plænen, hvor Jungledyret Hugo til sidst vandt Prinsesse Ritas hjerte og det halve kongerige. Hele Jesperhus feriepark har et Jungledyret Hugo tema over sig, men det var fint tilpasset og ikke for overdrevet syntes jeg.



 
Vi hoppede på en togtur rundt i parken og sluttede dagen af med en 4d forestilling i deres mini biograf. Jeg har ikke siddet i en rigtig 4D biograf, siden jeg i 2001 besøgte en "Jordan's Furniture," da jeg var i Boston med nogle veninder. I den møbelbutik havde de en lille 4d biograf og det var en stor oplevelse med sæder der bevægede sig. Siden da, er teknologien blevet bedre, så nu var det ikke kun sæderne, der bevægede sig. Det kildrede på benene, dampede fra sæderne foran og sprøjtede med vand fraloftet. Selv om den børnevenlige 4D tegnefilm kun varede 10 minutter, var det en fin oplevelse, at slutte dagen af med.

 





 

 
Først da vi var på vej hjem, begyndte det at regne igen, så vi var utrolig heldige med vejret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar