mandag den 10. august 2015

første skoledag

I dag strømmer børn i aldre, stolte frem med nye skoletasker, drikkedunke, penalehuse, gymnastikposer med mere. Stolte og glade ser de ud, som de går den vante vej til skolen, som de har holdt sommerferie fra i 6 uger. For nogle af børnene er det første gang, de skal i skole, så de har måske også et par sommerfugle i maven, ved tanken om, hvad de nu skal kastes ud i.

Jeg har ikke selv haft en første skoledag i 16-17 år. Alligevel kribler det altid i mine fingre, når butikkerne begynder at line de fine skriveartikler op om sommeren. Da jeg gik i skole, fandtes der ikke noget bedre end at købe nye blyanter, kuglepenne, notesbøger mm. Det aller største var naturligvis, når der skulle udvælges gavepapir. Gavepapiret var det område, hvor man kunne få lov at sætte et personligt prej på skoleremedierne. Navnemærker skulle selvfølgelig også nøje udvælges. Jeg har været fristet til at kigge på nye kuglepenne, gavepapir og tuscher, men har undladt det. Dog er jeg faldet i Søstrene Greenes fine notesbøger, som jeg tænkte, jeg ville kunne bruge til noget. De har nu lagt ubrugte i både uger og måneder. Men pæne, det er de.


I sidste uge, var jeg vidne til et forældrepar, som var ude at købe ny skoletaske til deres datter. Datteren kunne meget vel være en såkaldt "tweenie" (in between - et sted mellem barn og teenager). Hun havde forelsket sig i en koksgrå Fjällräv. "De ved godt, hvad de vil have," sagde pigens mor til en bekendt de hilste på i butikken. Det fik mig til at tænke på, at jeg selv har haft 2 Fjällräv skoletasker, tilbage i 90erne. Dengang regnede vi dem vist ikke for noget særligt. Ihvertfald blev mine festligt dekoreret. Jeg mener at jeg arvede min kusines taske, som hun allerede havde dekoreret med sort sprittusch. For at pynte lidt på det, farvede min mor tasken i en blå farvevask, men man kunne stadig se de sorte streger, så jeg besluttede mig for, at dekorere den, på min egen måde. Jeg har gemt taskerne, alene af den grund, at jeg stadig er fan af New Kids On The Block og har gemt alle hele min samling af bøger, plakater, udklip mm. I disse 2 Fjällräve har jeg gemt mine mange bøger om dem.j




Nå. Men jeg var altså ikke en af dem, som havde første skoledag i dag. Jeg har ikke behov for en ny skoletaske eller et nyt penalehus. Jeg har godt nok en traditional Spirakalender, fordi den er praktisk. Men jeg bruger den ikke. Jeg skriver alle mine aftaler og alle mine notater i min mobiltelefon. Jeg bruger en monthly kalender app, noter jeg skal huske, skriver jeg ind i telefonens noter. Skulle jeg få brug for at skrive noget ned på papir, har jeg altid et par af mine yndlings kuglepenne i tasken.

Tigers kuglepenne med sort blæk, 5stk. for 10kr. Bedre og billigere bliver det ikke.

Måske får jeg en dag lov at prøve at holde første skoledag igen. Hvem ved?!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar