torsdag den 24. oktober 2013

Børnebøger af ældre dato

I dag var jeg i genbrugsbutikken på Kennedy plads, med min mor. Der var ikke kommet nyt siden sidst.... Men det var jo også kun i går. Derfor tog vi os tid til at kigge lidt på bogreolerne. Jeg faldt for et yndigt illustreret cover til H. C.  Andersens eventyr. Jeg troede fejlagtigt, at man opnåede lidt rabat, hvis man købte 3 bøger, så jeg ledte efter endnu et par bøger.

H. C. Andersens eventyr i denne udgave fra 1974, har simpelthen de fineste illustrationer. Jeg må være ærlig at sige, at den grønne farve, samt pigernes lange lyse hår, var det der dragede mig mest. For ligner pigen med svovlstikkerne ikke mig selv, med en smule fantasi?


 

Bogen indeholder nogle af de klassiske eventyr, men også et par af de lidt forsømte.

Bogen om min navnesøster "Uartige Caroline" er ikke så flot og farvestrålende illustreret. Det skyldes nok, at man i 1929, hvor bogen er fra, brugte rim og vers til at danne et billedligt sprog.

 

Efter at have bladret bogen lidt i gennem, kan jeg se, at Caroline må have været en pige udgave af Emil fra Lønneberg, for hun var ude på narrestreger. På trods af det knap så farverige indhold, har jeg set bogen til salg hos en on-line antikvar til den nette sum af.... 750 kr. Wow. Så gjorde det nok ikke så meget, at jeg måtte betale 1kr mere end beregnet for den, da børnebøgerne kostede 5kr pr. stk.
 
Min mor fandt også en finurlig bog om en nisse, som hun syntes jeg skulle tage med. Pusters Flugt handler om en nisse, som tog på eventyr. Jeg har ikke læst bogen, men efter hurtigt at have bladet siderne i gennem, så jeg at den indeholder, hvad der må have været datidens special effects! Puster havde nemlig en evne til at gøre sig usynlig.


 

  Jeg fandt "Pusters Flugt" til salg hos en on-line antikvar, til 250kr.

Det var de 3 børnebøger jeg købte i dag. Man kan jo altid drømme sig tilbage og lade sig fascinere af de sjove historier og fine illustrationer, man finder i bøgerne. Jeg bliver nok aldrig voksen, for bøger uden illustrationer er altså bare for kedelige!

Noget andet som vist fascinere de fleste både børn og voksne, er regnbuer og dem har vi haft en del af i dag! Her er et par stykker, jeg nåede at forevige.







 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar