fredag den 28. februar 2014

Prinsessekage til en 4årig!

Min venindes datter fylder 4 år i morgen. Sidst jeg besøgte dem sagde hun "prinsessekage" til mig, sådan circa 1000 gange. Hun har dansk som andet sprog, så jeg vidste nøjagtig hvad det var hun mente, da hun sagde "prinsessekage." Hun ville gerne bage prinsessekage sammen med med mig. Da hun besøgte mig i december, bagte vi nemlig småkager og cupcakes, så nu ville hun gerne bage prinsessekage. Jeg har aldrig prøvet at lave en prinsessekage før, men tænkte at det var a piece of cake, så jeg bestemte mig, at jeg ville forære hende en prinsessekage, til hendes fødselsdag!

Jeg fandt en kageform, som kunne blive en flot foldet kjole, men da jeg også gerne ville lave en nem kage, som hun selv vil kunne lave en dag, viste det sig,  at være lidt overflødigt. Jeg lavede også et par cupcakes, da jeg ville sætte en cupcake på toppen, for at give kjolen lidt facon. Da jeg ikke satte cupcake papirene i en form inden, blev de flade flød de lidt ud. Men det viste sig at være en fordel.

Jeg bagte en banankage med chokoladestykker i. Opskriften har jeg klippet ud af et ugeblad engang og hængt på min opslagstavle.

Amerikansk bananbrød:

½ dl. rapsolie
200g. Sukker
300g. mel
2 æg
4 bananer (350g. Uden skræl, moses)
1 tsk. natron
1 tsk. bagepulver
1 tsk. vanilliepulver
½ tsk. salt
½ dl. mælk

Tilsæt 100 g. chokolade (kan undlades)

Olie, sukker og æg piskes sammen. Herefter tilføres de moste bananer. De tørre ingredienser blandes og kommes i dejen, sammen med mælken.Chokoladen hakkes og puttes i.

Smør din form(e). Jeg har ved et tilfælde opdaget, at kokosolie er rigtig godt at smøre bageformene med.

Bages 1 time i ovnen ved 175 grader.

Min kage var blevet for høj, så jeg skar toppen af, for at gøre den flad. Jeg vendte kagen om på hovedet, så det bredeste stykke blev bunden. Jeg brugte et låg til et af mine gamle pyrexfade, som fad. I morgen skal kagen transporteres i en kasse, så jeg vurderede at låget var bedre at bruge end en almindelig tallerken.
 
 
Jeg vurderede, at jeg skulle bruge cupcakes, som overdel på kagen.
 
 
  
For at gøre det nemt, klistrede jeg kagerne sammen med jordbærmarmelade. Inden jeg pyntede kagen, tog jeg 5 lange bambusspyd og satte i midten af kagen. Så afmålte jeg med den dukke, jeg skulle have på toppen, inden jeg klippede dem over i den passende længde. Da dukken bare var en almindelig dukke, vaskede jeg den først, pakkede den ind i staniol og viklede madfilm rundt om den, så den ikke kom i direkte forbindelse med kagen. jeg satte en konfektpapir på toppen af kagen, inden dukken blev sat på (dukken er hul, så spydene går fra bunden af kagen og op igennem dukkens krop, til hovedet).
 
Jeg har fundet ud af, at Dr.Oetekers Cupcake topping er nemt at arbejde med, så jeg besluttede mig for, at bruge det, som glasur til kagen. Jeg havde overvejet fondant, men gik efter den nemme løsning, da hun jo også selv skulle lære at lave kagen en dag.

Jeg piskede først hele posen og tog derefter en lille skål fra, som skulle farves i en anden farve. Den store portion tilføjede jeg hindbærsmag og lyserød frugtfarve. Den lille portion piskede jeg med lilla frugtfarve. Jeg har mine frugtfarver fra Tyskland, men mon ikke det er muligt at fremstille nogle fine farver, med det udvalg af frugtfarver vi har her hjemme også?
 
 

Så gik jeg i gang. Men en kniv, dækkede jeg først kroppen på dukken med det lilla topping og derefter smurte jeg et tykt lag lyserød topping på kjolen. De fine folder jeg havde forestillet mig i kagen, kom ikke til syne, da jeg igen ville gøre det nemt. I stedet smurte jeg et tykt lag på, for at udfylde alle folderne.

  
Jeg fandt nogle sukkerblomster i min "bage-kasse" og pyntede kjolen. Med nogle sølvkugler (krymmel) lavede jeg en lille kant/ halskæde på toppen. Og sådan endte den med at se ud. Prinsessekagen, som blev lavet på ingen tid! Jeg har gjort 4 lys klar, som kan sættes i kjolen, så der også kommer lys på, når fødselaren skal have kagen i morgen. Jeg fik ikke fjernet det overskydende topping i bundet af fadet. Måske man i stedet kunne fylde det med slik, så ingen opdager det?

  
Har du lyst til også at prøve, men kan du ikke finde en halv dukkekrop, eller en dukke, som kan deles, så kan man også bruge en hel dukke. Så skal man bare skære et hul ned gennem hele kagen, pakke dukken ind i madfilm, inden man sætter den i midten. Denne kage er ikke beregnet på mange gæster, men bliver man mange, vil det nok være en fordel, at lave et par kager i springforme, som man skære i forskellige størrelser og stabler, så det bliver en større kage. God fornøjelse!

PS. Mine kager må gerne se lidt rustikke ud, så man kan se, at de er hjemmelavede og ikke købt hos en professionel :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar