søndag den 9. februar 2014

Astrid Lindgrens univers

I tirsdags var jeg i biografen med min veninde og hendes datter. Det er blevet en tradition, at jeg tager med dem i biografen og ser tegnefilm, da de synes det er så hyggeligt, når vi alle tre er der. Tirsdag er den bedste dag på ugen for mig, at gå i biografen, da jeg ikke har andet på programmet efter job. Desuden er jeg Telia kunde og vi kan således spare penge pga. Telias "Telia Tirsdag" rabat, hvor man får to billetter for en billets pris. Udvalget af børnefilm er ikke så stort sidst på eftermiddagen, da jeg først har fri kl. 15:30, men kl. 16:00 kunne vi komme ind at se "Emil og Ida fra Lønneberg" og vi havde salen, helt for os selv.


Min veninde er fra Polen, så jeg tror ikke at hendes datter kender til Emil eller andre af Astrid Lindgrens kendte børnekaraktere. Hun elsker tegnefilm og fulgte fint med i filmen. Pigen er næsten 4 år. Egentlig tror jeg, at filmen henvender sig bedst til børn som er lidt yngre end det, da det var en lidt langsom, håndtegnet tegnefilm. Men hun kedede sig ikke, på trods af, at hun er vant til at se mere action prægede tegnefilm. Jeg har ikke selv børn, men det undrede mig en del, at man ikke havde gjort ordet "narrestreger" lidt mere børnevenligt. Ved små børn på 2-4 år virkeligt hvad en narrestreg er? Geden i filmen hed "Mare," da den drev folk til "Mare. Ja, jeg synes godt man kunne have forklaret det lidt bedre i filmen. Måske er det meningen, at forældrene skal tage en snak med de små børn efter filmen om hvad narrestreger og mare er for noget. Ihvertfald var det en sød lille film på kun 1 time. Man mødte de kendte figure Emil, Ida, Emils mor, far, Alfred, stuepigen Lina og Tyttebær Maja.

 
 
Min venindes datter fylder 4 år om et par uger. Måske er hun ved at være stor nok til at spille brætsspil. Jeg tror jeg vil forsøge at lære hende at spille det brætsspil jeg har med Emil, mens hun stadig har tegnefilmen i erindringen. Det er synd, hvis små børn kun vokser op med tegnefilm. De gamle børneudsendelser med bl.a. Emil og Pippi, har en masse charme over sig, som jeg ikke synes man kan gengive i en tegnefilm. Derfor vil jeg håbe, at alle små børn, en dag bliver introduceret for de rigtige film. Jeg vil ihvertfald forsøge at lære min venindes datter lidt mere om Emil fra Lønneberg og så er mit brætsspil måske en fin indledning?  Jeg troede først, at der ingen spilleanvisning fulgte med, men fandt den så trykt inde i låget. Sådan burde de gøre med alle spil, så de ikke bliver væk med tiden.


 

På youtube finder man også en masse klip af Emil. Jeg mindes da jeg var barn og min lillebror var endnu mindre. Han løb væk fra tv'et og gemte sig, hver gang Emils far råbte "EEEEEEMIIIIIIIILLLLLLL!!!" Åh de minder.
 
Jeg købte brætspillet i sommers, mest for æskens skyld. Det samme har jeg lige gjort med et Pippi Langstrømpe puslespil. Jeg synes at billedet på æsken er så fint, at jeg måtte have det med hjem til samlingen af mine retro spil. Jeg købte det for 5 kr. i en genbrugsbutik.


 
Jeg undskylder kvaliteten på billederne. Jeg har bestilt nyt kamera, som forhåbenligt gør billedkvaliteten noget bedre. Det er ihvertfald det jeg håber på, men jeg har ikke afprøvet det endnu. Jeg venter spændt på at modtage det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar