tirsdag den 30. december 2014

Til Juletræsfest med Kirkens Korshær


min veninde spurgte mig om jeg ville med hende og hendes datter til juletræsfest i Ansgarskirken i Aalborg. Det er rigtig mange år siden jeg selv var barn og Tog med mine bedsteforældre til juletræsfest. Jeg husker det, som noget rigtig hyggeligt, så jeg sagde ja tak til tilbudet om at komme med. Søndag eftermiddag kl. 14:00 gik vi ind i Ansgarskirkens mødelokale, uden nogen forventninger over hovedet, da det var første gang vi var der. Der var mødt rigtig mange op, men det ærgede mig en smule, at jeg havde hørt om folk, som måtte bedrøve deres børn med, at de ikke kunne komme til juletræsfest i en kirke i år, når jeg så, at der faktisk var en del tomme stole. Det var da en skam, for hold op et fint arrangement Kirkens Korshær havde stablet på benene. Det var lidt hyggeligt at se det personale jeg kender fra genbrugsbutikkerne, hjælpe til ved arrangementet.

Der var fint dækkede borde, et juletræ og masser af julegodter. Der blev virkeligt ikke sparet på noget. Børnene elskede det. Vi startede med en lille "børnegudstjeneste" oppe i kirken, hvor præsten fortalte juleevangeliet, eller som hun sagde "nu skal i høre, hvorfor vi fejre jul." Jeg synes hun gjorde det fremragende og på bedste pædagoiske vis. Hun fortalte om Jesu fødsel, ved hjælp af en dukke, en rulle med tegninger og billeder på "storskærm."













Da præsten fortalte om Jakobsstigen, med engle der gik op og ned, havde hun selvfølgelig sørget for engle i kirken, som delte ud af deres stjernedrys.




Da vi kom ned i mødelokalet igen, blev bordene dækket med kaffe, the, sodavand, boller, juleslik, småkager og frugt. 



Der blev danset om juletræet, hvor julemanden kom og delte godteposer ud til børnene. Senere tog et par pædagogstuderende over og legede sanglege med børnene. "Jeg gik mig over sø og land" og "bro bro brille" var en stor succes. Præsten havde skiftet tøj og løb forrest, dade dansede ned i mellem bordene og skrålede "nu' det jul igen."





(Præsten med sus i slipseskørtet)

Jeg kunne høre på de andre, at dette var et arrangement man var med til hvert år og det kan jeg da godt forstå, for sikke hyggeligt det var for både børn og voksne.

Til sidst fik alle børnene en pakke. Pakkerne var blevet sponsoreret ved et arrangement på det gamle rådhus og de var nøje udvalgt, så de passede til børnenes køn og alder. Det var fine gaver og den faldt lige i øjet hos min venindes datter på 4 år, da hun fik en malebog med Disney prinsesser, farveblyanter, viskelæder og en bog.


Jeg kunne ikke lade være med at tænke, at nogle af de penge jeg har købt fine sager for i genbrugsbutikken på Sundsholmen i Nørresundby, var med til at gøre alle disse børn og forældre glade! Og så glæder jeg mig over, at Kirkens Korshær får en ny butik i Aalborg centrum i det nye år (marts), for hvor har jeg savnet den i Lille Kongensgade i nogle år, før jeg fandt ud af, at tage til deres nye butik i Nørresundby. Det bliver spændende med den ny butik og jeg ønsker Kirkens Korshær held og lykke med alle deres nye tiltag i 2015.  I kan læse mere om Kirkens Korshær i Aalborg lige her: http://kkaalborg.dk/pages/forside/historie.php

Ingen kommentarer:

Send en kommentar