tirsdag den 14. april 2015

Ny genbrugs byttecentral


Vi har fået en ny genbrugs byttecentral, i den boligforening, hvor jeg bor. Konceptet går ud på, at man kan bytte sine egne brugte ting, til noget andet brugt, som en anden har haft med. "Genbrugsen" som de kalder byttecentralen, er i et lille, mørkt og trangt  kælderrum, men med lidt maling, nogle reoler og et par tøjstativer, havde de alligevel fået lavet en sjov lille byttecentral. Da det var første åbningsdag, blev der budt på kaffe og småkager og der sad ca. 10 personer ved indgangen. Mens jeg selv og et par andre kiggede os omkring for at se, hvad der var på hylderne.




Jeg havde medbragt et par ting, som jeg ikke længere ville have, i tilfælde af, at jeg fandt noget. Jeg vil tro, at jeg selv er en af dem, som kommer til at sponsorere byttecentralen en del, da jeg har alt, alt for meget, af alt. I denne omgang blev det til en rød plastikskål, 3 brune plastikkrus og 1 glas.


Jeg kunne desværre ikke finde noget spændende på nogle af hylderne, men for at afprøve bytte-konceptet, fandt jeg Bo Bedres bagebog fra 1972. Jeg ved ikke, om jeg kommer til at bage noget fra bogen, men jeg tænkte, at om ikke andet, så kunne jeg jo altid leverer bogen tilbage. På den måde kan en byttecentral jo også fungere som et lille genbrugs bibliotek. Smart.



Det bliver spændende at se, hvordan det kommer til at gå vores "Genbrugs." Nysgerrig, som jeg er, skal jeg nok komme forbi en gang i mellem, bare for at se, om der er kommet nyt på hylderne.

Da byttecentralen ligger i et kælderrum i nærheden af vores containergård, tog jeg mit gulvtæppe under armen og smed det ud på vejen. Der var ikke noget videre spændende i vores containergård, men jeg kunne ikke lade være med at tænke på, hvor meget, der måske bliver smidt ud, efterhånden som vores renovering går i gang og folk skal genhuses. Måske var det derfor denne hyndebox var smidt ud?




Ingen kommentarer:

Send en kommentar