lørdag den 2. januar 2016

Godt Nytår


Så fik år 2015 sin ende. 2015 skulle vise sig at blive et turbulent år, for mit vedkommende. Jeg er kommet nogen lunde helt igennem strabadserne, selv om jeg på ingen måde er helt fit for fight! Da det i maj måned blev mig gjort bekendt, at jeg i oktober, skulle fratræde mit job, var det som om gulvtæppet blev rykket væk under mig. Jeg fik det elendigt. Da jeg i oktober måned blev firmaoverdraget, fik jeg det endnu dårligere. I 16 år har jeg været vant til at have 6-10 kollegaer i dagligdagen og nu har jeg pludselig ingen. Det er nogle røv kedelige dage på jobbet, kan jeg godt fortælle jer. Først da jeg blev stillet en fremtidig, uholdbar kontrakt i udsigte om nogle måneder, fik jeg det en smule bedre, da jeg faktisk kunne tillade mig at sige nej tak! Det er noget værre griseri, sådan noget firmaoverdragelse og jeg har ikke lyst til at være en del af det længere. Derfor går jeg nu en usikker fremtid i møde. 2015 var et dårligt år, på den personlige plan og desværre tør jeg ikke håbe, at 2016 bliver bedre. At vide, at jeg om nogle måneder bliver arbejdsløs, er ret uoverskueligt, så jeg føler ikke at jeg kan gøre andet end tage en dag af gangen og håbe på at der må komme noget godt ud af det. At vide, at 2016 også byder på en genhusning, hvor hele min lejlighed, samt mit kælderrum, skal pakkes ned og jeg skal væk fra min elskede lejlighed og altan, gør ikke situationen bedre. Kort sagt, går jeg en svær fremtid i møde og det skræmmer mig. Jeg ville ønske, at jeg kunne hoppe på "2016 bliver et endnu bedre år end 2015" bølgen, men må nok melde pas. 2015 skulle overståes, så jeg kan tage hul på et år, hvor jeg forhåbenligt finder min glæde igen, men med de store forandringer, som venter for ude, tør jeg ikke spå om noget som helst. Jeg ved godt, at dronningen i sin nytårstale, talte til de mange forældre, som er ved at opfostre såkaldte "curlingbørn," men jeg lod som om, at hun sagde denne sætning til mig. 2016 bliver så sandelig et år med store udfordringer for mig og jeg vil gøre hvad jeg kan, for at klare mig igennem dem.

Det var en fin retro-moderne skjortebluse med stor blød sløjfe, som dronningen havde på.


2015 blev heldigvis også året, hvor jeg for alvor fandt ud af, at jeg havde grønne fingre. Så grønne, at mine vindueskarme bugner. 40 Pilea aflæggere flyttede hjemmme fra i 2015 og nye planter står allerede klar til at komme i jord. I 2015 udvidede jeg mit plantesortiment og det er dejligt at se, at disse planter også trives. Jeg må være ærlig at indrømme, at et par planter ikke har været den store succes. Mine "perler på snor" er stort set helt døde. Selv min mormors Oxalis var nærmest død, men et par dage inden nytår, struttede der pludselig 4(!!) blade op fra jorden, så der er håb endnu.

Rodet, men frodig vindueskarm. Heldigvis ved jeg, at jeg snart kan ryde lidt op i det rod. Snart skal der plantes ud og plantes om!

2015 blev også et godt genbrugsår. Jeg gjorde det til en fast del af min hverdag, at besøge genbrugsbutikkerne oftere, end førhen. Jeg har lært en del af det faste personale i de mange genbrugsbutikker at kende, så det at komme i genbrugsbutikkerne nu ikke blot handler om at gøre nogle gode genbrugsfund, men det at få en sludder for en sladder, gør bare det hele meget sjovere. Desværre erfarede jeg, at en af byens bedste genbrugspersonale, i starten af december kom ud for et slemt uheld, som har gjort hende ude af stand, til at være i genbrugsbutikken. Hun skulle heldigvis komme sig efter strabadserne, men det har været trist, at måtte undværre hende. Det nye personale, der er mødt op for at hjælpe, efter hendes uheld, har det vist lidt svært med, at der findes stamkunder, som savner hende i butikken, da de jo er helt nye og end ikke ved, hvem det er, kunderne spørger til, når hun ikke er der. Jeg håber at hun i fremtiden vil overkomme sine skader, så hun igen er at finde i butikken en gang i mellem. Der kommer også til at ske nogle store forandringer inden for genbrug i Aalborg, i 2016! Kirkens Korshær på Sundsholmen i Nørresundby lukker nemlig i februar måned. Også der kender jeg en del af personalet og det har været meget sørgmodigt, både for dem og mig, at snakke om det. I stedet for butikken i Nørresundby, skulle de åbne en afdeling med byggematrialer i nærheden af Tulips i Svenstrup. Blå Kors flytter fra den ene side af Hobrovej over i en bygning på 4000m2 i løbet af foråret og det bliver spændende at se,mhvordan de vil fylde sådan en stor, 2 etagers bygning op.

Den 4000m2 store bygning, som Blå Kors skal flytte over i.

Bygningen har stået henlagt i mange, mange år, det bliver godt for Skalborg, at der kommer lidt liv i den igen.

I 2015, har jeg været heldig at finde nogle genbrugsting, som jeg har ledt efter i mange år. Det bedste fund må vist være julehjertet, som min far skaffede mig, da han var indlagt på hospitalet, efter en fejlslagen hjerteundersøgelse. Det skrev jeg om  her. Lige før jul fandt jeg Både en Sødahl og 2 Peters Jul platte fra Royal Copenhagen, men en Marimekko pude, Cathrineholm gryde (skål), Digsmed skærebræt, salt og pebersæt er jeg ret glad for. Jeg glæder mig til at gå på skattejagt i genbrugsbutikkerne i 2016 og jeg glæder mig endnu mere til at bagagerumsmarkederne starter op igen!


Jeg fejrede nytår med en veninde i går. Vi så dronningens nytårstale, spiste god mad, drak rosévin, Skålede i Asti, så fyrværkeri fra altanen, drak pernod og mine første hjemmelavede strawberry daiquries, inden vi gik i seng ved 2:30 tiden. I morges stod vi op ved 9:30 tiden og bestemte os for at gå en tur, da solen faktisk skinnede flot fra oven på årets første dag. Det var nu alligevel en kølig omgang, men hvor føler man sig frisk og energisk, når man går ude på biltomme gader og møder andre, som starter året med en gåtur. Ca. 4km blev det til, hvilket var lige tilpas, dagen der på. Førhen ville jeg have set skihop på tv i dag. I stedet havnede vi på Tv3 Puls, som viste maraton med "depotjægerne." Hold nu op, hvor var det da en døsig omgang.





Min veninde tog hjem ved 18:30 tiden i dag, jeg har taget den sidste opvask og drukket de sidste slatter.. For de skulle jo nødigt gå til spilde.. Og så har jeg lige set "Spies og Glistrup" på tv. I kan se min mening om filmen her. Statsministerens nytårstale fik jeg også set. Ak, ak, ak, hvor burde de politikkere somme tider overveje, hvor mange forskellige typer af folk, de taler til og hvor mange forskellige forhold disse forskellige folk er havnet i frivilligt eller ufrivilligt! "Det skal kunne betale sig at gå på arbejde!" Jeg har passet mit job i 16 år, blev tvunget til at lade mig firmaoverdrage og så er citronen ikke engang færdig med at dryppe endnu! Det er bestemt ikke min skyld, at jeg om nogle måneder havner, som arbejdsløs! Føj, hvor føles det som om, at de sidste 16 år af mit liv, pludselig ikke er anerkendt nogle steder længere, for om lidt havner jeg faktisk i en situation, hvor det ikke kan betale sig at gå på arbejde, for der findes desværre slavefabrikker her i landet, som nok ved, hvordan man kan omgåes regler og love og så høste lidt profit sammetidig. Der skulle ikke meget logik til at se, at det faktisk ikke kan betale sig for mig at udføre mit arbejde i fremtiden. Om nogle måneder overdrager jeg mit job til en, for hvem, det er luksus bare at have et arbejde. En som ikke MÅ arbejde mere end 15 timer om ugen og en, som man sammetidig kan "pudse glorien" for at ansætte, da man jo gør hele landet en tjeneste, ved at integrere personen (som skal gå ensom rundt!!?) Måske er der en studerende der vil elske at have mit job, som et studiejob i fremtiden. Jo, tak. Mig kan de ikke narre og jeg vil ikke lade nogen som helst træde på mig, for det er faktisk ikke min skyld, at jeg er havnet i den situation! 

Med disse ord, vil jeg blot konstatere, at datoen nu allerede hedder d. 2. Januar 2016. Så kom vi i gang og jeg vil gøre mit for at komme igennem året, med så få skrammer, som muligt, men jeg kan ikke love, at alt jeg skriver om i 2016 bliver lige positivt. Jeg håber naturligvis på at komme igennem året med oprejst pande, selv om det bliver et umanerlig hårdt år at komme igennem, for hvad der gemmer sig på den anden side af sidste arbejdsdag eller genhusning og renovering af min lejlighed ved jeg ikke på nuværende tidspunkt.

2016 bliver året, hvor jeg må lukke nogle døre og krydse fingre for, at nogle nye vil åbne sig for mig. Det skal nok lykkes, men lige nu har jeg ingen anelse om hvornår og hvordan. En dag af gangen. Sådan vil jeg komme igennem det nye år. 

Årets første solnedgang d. 1. 1. 2016

Jeg fristes til at sige, Gud bevare Danmark (og mig)....Og Prins Henrik?
Lad nu bare manden få lidt fred. Han er 81år, så det er helt ok at sige fra, når der er andre, som står klar i kulissen til at hjælpe.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar