mandag den 28. december 2020

Min julepynt anno 2020


Så har jeg fået pakket det meste af min julepynt væk. Faktisk er det eneste, så stadig står fremme, mine slikstokke på altanen. Dem venter jeg med at tage ned, til en dag med tørvejr. Juletræet er sat i kælderen og den store stak med julekataloger er smidt i molokken... Men jeg tillader mig stadig at julehygge ind i mellem. Mentalt er jeg ved at ændre mit mind set til januar. Jeg minder mig selv om at jeg elsker rødbedejuice, så jeg må huske at købe ingredienserne hjem, næste gang jeg skal ud at handle. Jeg tænker på hvordan de næste mange måneder på studiet bliver. Det virker som rigtig lang tid, selv om det er et kort studie. Jeg glæder mig over at der nu kun er et par måneder til jeg igen kan begynde at nyde min altan igen. Jeg forbereder mig på at november og decembers økonomiske overforbrug slutter ved årsskiftet, så jeg igen kan holde lidt hånd i hanke med min økonomi.

I år har jeg tilladt mig at bruge lidt ekstra penge på min julepynt. Forårets lockdown, med lukkede butikker, aflyste bagagerumsmarkeder mm, fik mig til at drømme om noget jeg aldrig havde haft før. Nemlig julepynt i køkkenet. På Facebook Marketplace købte jeg i sommers en Lene Bjerre kurveopsats. Jeg er ikke specielt imponeret af Lene Bjerres stil, men denne kurveopsats var perfekt til det formål jeg havde med den. Jeg ville nemlig lave et lille kaffe/ varm kakao hjørne. Jeg googlede billeder af lignende kaffe/ kakao opsatser, for inspiration og drømte om at kunne lave en opsats med vintage/ retro krus. Jeg forelskede mig i rensdyrkrus i vintage stil, velvidende, at jeg nok aldrig ville finde nogle. Jeg blev så glad da jeg i efteråret opdagede, at Tigerbutikkerne havde fået rensdyrkrus i vintage look hjem. Lige som jeg havde drømt om! I diverse genbrugsbutikker lykkedes det mig at finde de gode gamle julemandskrus og i mine egne gemmer havde jeg også et par stykker. Jeg er ret sikker på at jeg har endnu flere, i nogle af de kasser med julepynt, som jeg ikke har kigget i. Det lykkedes mig dermed at få lavet lige det hyggelige kaffe/ kakao hjørne i køkkenet, som jeg drømte om.

I Billig Blomst havde de fået de sødeste kagemænd, kagedamer og kagehuse hjem, da de begyndte at sælge julepynt i sommers. Jeg vidste at det ville være en ekstra udgift, at købe det hele, men fordi jeg var heldig at modtage en såkaldt Corona chek på 1000kr, bestemte jeg at det ville være en god investering. Hvordan jg skulle lave plads til dem, var en anden sag. Jeg måtte ryde mit smalle køkkenbord for køkkenmaskine. Dem satte jeg ind på min kommende gæsteværelse. Jeg har indset at det værelse mest af alt bliver brugt til opmagasinering, så der er lang vej til at kunne kalde det gæsteværelse. Måske jeg skal lave det til et viktualierum med mulighed for overnatning? Nu vel, mine gæster sover udemærket på min sofa, så jeg går nok.

Hver dag fandt jeg chokolade i julemandens pakkepostbil. Jeg er sikker på at det er nissen der fylderdåsen op om natten.

Et kaffe/ kakao hjørne, kagehuse, kagemand og kone var slet ikke nok. I år skulle julepynten have max gas, så det blev også til en guirlande ude i køkkenet. Den voldede mig dog en del problemer, da de selvklæbende kroge faldt ned. Næste år må jeg gøre lidt mere ud af opsætningen af guirlanden, for den var så smuk, så længe det varede.

Det kommer nok ikke bag på de fleste, at  jeg elsker julepynt. Jeg har en forkærlighed for ældre julepynt og gamle nisser i særdeles hed. Igen i år lykkedes det mig at finde et pa nye til samlingen.


 

Tidligere har jeg skrevet om min passion for Peters Jul. Jeg har i mange år drømt om at eje Peters Jul platterne fra Royal Copenhagen, men det er kun lykkes mig at finde de 2 fade i serien. I efteråret søgte jeg på platterne igen og skæbnen ville, at de lige var blevet sat på auktion hos Lauritz i Århus. Jeg rådførte med min far, om vi i givet fald, kunne køre til Århus for at hente dem, såfremt jeg vandt auktionen. Jeg havde aldrig budt på en auktion før, dog havde jeg prøvet med nogle små auktioner på ebay. Hvor om alting er, var jeg heldig at vinde auktionen, så vi måtte til Århus og hente dem. Nu er min samling komplet. Om der nogen sinde kommer en anledning til at bruge dem, må tiden vise. Ind til da, føler jeg at det var en god investering at gøre mit sæt komplet.




Her får i lige nogle billeder af resten af mit julepynt. Jeg har nydt at kigge på det hver dag. Mine yndlingsnisser i sofaen har givet anledning til megen snak, når jeg har deltaget i undervisning på teams, med dem i baggrunden.



En af fordelene ved at læse i midtbyen er at jeg nu kommer oftere i genbrugsbutikkerne der inde. Første dag fandt jeg disse Karen K kravlenisser i Kirkens Korshær.

Jeg har skiftet genopladelige batterier i mine gamle solceller lamper og det har hjulpet.



I år flyttede der en nisse ind i væggen. Fandt hele nissens bolig og have i en genbrugsbutik.

Heller ikke i år, fik jeg lavet en Whoville til mine Grinchen figurer, men de var der da.


Min store julemand har været gemt væk på mine forældres loft i mange år.

Karen K nisserne bor så hyggeligt i det lille dukkehus






Toiletnissernevar også på plads i åt

Mit fine postbud delte mundbind ud imens Bah Humbug nissehuen mindede om at mundbindene ikke pynter til jul







Ingen kommentarer:

Send en kommentar