tirsdag den 14. juli 2015

Tante grøn, tante brun og tante lilla

jeg får tit at vide, at jeg har grønne fingre og burde blive gartner. Denne sommer har jeg fyldt altanen til bristepunktet med blomster, krydderurter og grøntsager. Jeg har lånt en masse bøger på biblioteket om grønne altaner og har skrevet mig lidt ting bag øret. Jeg har altid været fascineret af natur, dyr og insekter og noget af det jeg har læst i alle bøgerne var, at der var et par planter, som man kunne have på sin altan, med det formål at tiltrække sommerfugle og bier. Anisisop skulle være en af disse, så jeg købte en på havemarkedet for en måned. Jeg havde læst, at den skulle få lilla blomster, så jeg ville lige have det bekræftet af manden, som solgte mig den. Han sagde at planten skulle være 1m høj, før den satte blomster.... Men, da jeg var på altanen tidligere i dag, så jeg, at den allerede nu, er gået i gang med at danne sin første blomst!


Sjovt nok købte jeg en Prydsalvie med fine lilla blomster for 20kr i Bilka i går, for at skaffe lidt mere liv (sommerfugle og bier) på altanen, da det tog for lang tid med anisisop'en.


I weekenden havde jeg besøg af en sjælden gæst. En duehale havde fået færden af farmors nelliker og  fløj fra blomst til blomst i en sådan fart, at den var svær at fange med kameraet. Den bevæger sig, som en kolibri og i starten tænkte jeg da også, om det var sådan en mini kolibri, ind til jeg googlede "kolibri sommerfugl" og fandt det korekte navn "Duehale." Det er lige præcis oplevelser som den, der gør, at jeg gerne vil have flere "insekt indbydende" planter.



I sidste uge var der en lille vandnymfe forbi og i dag blev jeg hilst velkommen af en lille "Harlekin," som sad ved min hoveddør.



Lilla blomster og grønne fingre.. Sjovt som de to ting passer så fint med det sengetøj jeg købte hos Blå Kors i går. Det er virkelig sjældent, at man finder farverigt retro sengetøj, så jeg var glad.



Jeg købte også endnu en firkantet Erik Kold bøtte. I brun denne gang.



Jeg fandt også en gamel og fin dåse. Jeg synes den er skøn med sine fine detaljer.

(Har ikke prøvet at vaske låget endnu. Måske træder farverne mere frem, efter en rensning)

(3d udsmykning)

I dag fandt jeg nogle fine shotglas hos Danmission i Niels Ebbesensgade.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar