fredag den 17. juli 2015

Du kære Pilea Perperomioides

i dag er det præcis 1 år siden, en venlig dame forærede mig en Pilea aflægger. Dengang fortalte jeg damen, at det var en rigtig populær plante, som var utrolig svær at skaffe. Alligevel lykkedes det mig den gang, at finde en forhandler i Aalborg. Det blev dog ikke aktuelt for mig, da jeg jo endte med at få en foræret. Historien om, hvordan jeg fik min første Pilea, kan i læse om her: karolinesretro
Det er utroligt nok mit mest læste indlæg, her på bloggen og dagligt er der en del folk inde at læse om det.

(17. Juli 2014)

Min Pilea er vokset meget, i løbet af det år jeg har haft den. Jeg har pottet den om, til større potter, op til flere gange. Den voksede ikke så meget i vinterperioden, men jeg kunne se, at det i den periode, var rødderne der udviklede sig. Selv om der ofte anbefales at tilføje gødning, har jeg aldrig brugt gødning og alligevel er den blevet stor. Nu er den blevet så stor, at det vist igen er ved at være tid til at finde en større potte til den. Problemet er bare, at jeg jo gerne vil have en gammel urtepotte til den, så den passer til resten af min retro indretning. Det bliver nok svært at finde sådan en, men jeg giver ikke op.

(21. September 2014)

(14. Marts 2015 - første "unge")

(10. April 2015 - en blomst er ved at springe ud. Damen jeg fik den af, har aldrig set blomster i dem før)

(20. April 2015)

(24. April 2015)

(25. April 2015)

(30. April 2015)

(14. Maj 2015 - jeg lavede støtteben af sugerør, til de lange og tunge grene)

(2. Juni 2015 - nu vokser den virkeligt i vejret)

(5. Juni 2015 )

(17. Juni 2015 - kom til at knække blomsten af, men har gemt den, så jeg nu har frø. Aner ikke om de kan blive til planter, men vil forsøge)

(3. Juli 2015 - mit grønne køkkenvindue)

(17. Juli 2015 - så stor er planten i dag;

Ca. 2 mdr. Efter jeg fik min første Pilea, spurgte den flinke dame, om jeg kunne tænke mig at overtage hendes store "moderplante," da hun var blevet træt af, at skulle ompotte den så ofte. Om jeg ville! Den store plante, skilte jeg af, så den blev til 3 og så havde jeg pludselig 4 Pilea'er stående.

(Mine 4 store planter og "unger" i forskelige størrelser)

Nu, et år efter, har mine pileaer været så produktive, at 13 "unger" allerede er flyttet hjemme fra, ca. lige så mange står og vokser sig større i mit køkkenvindue og endnu flere er på vej. Jeg synes det er skønt. Jeg ser lidt Pilea planten, som en moderne Tamagotchi. For dem der ikke kan huske Tamagotchien, var det et lille elektronisk "spil" med en figur, som skulle passes hele tiden. Var den sulten, skulle man give den mad, var den ked af det, skulle den trøstes, var den træt, skulle den hvile osv. Sådan er Pilea Perperomioides også. Den skal passes og plejes og gør man det rigtigt, får man belønningen at se, når de små "unger"  dukker op i bunden af potten, en efter en.

("Unger" som lige er blevet sat i jord)

Folk har tit spurgt mig til råds mht. pasningen af deres Pilea og nu, hvor jeg selv har været Pilea-ejer i et år, har jeg skrevet mig nogle gode råd bag øret. Det er en god idé at putte lecakugler i potten og kun vande med lidt vand, da rødderne har tendens til at rådne ved overvanding. Jeg vander selv med max 2 cl. vand af gangen. Jeg stikker en finger i jorden, en gang om dagen. Er jorden tør, får den vand. Er den fugtig, venter jeg til dagen efter. Efterhånden som planten vokser, er det en god idé at potte den om (flytte den til en større potte), så den får mere jord og dermed har bedre forhold til at danne "unger." Ungerne dannes via rødder og kan poppe op, hvor som helst i bunden af potten, men kan også dannes direkte på stammen. Pilea Perperomioides er en skyggeplante. Den har brug for sollys, men kan ikke tåle at stå direkte i solen, så jeg anbefaler altid, at man sætter planten i et nordvendt vindue.

Mine 3 bedste råd er:

1) lidt vand
2) meget jord
3) nordvendt vindue

Skulle nogen have flere spørgsmål mht. Pilea planten, svarer jeg gerne på jeres spørgsmål, hvis i skriver dem i en kommentar.

Hip, hip hurra for min Pilea!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar