lørdag den 6. juni 2015

Grønne fingre og skinnende potter


Denne uge har stået i planternes tegn. Når vejret ikke rigtig har budt på sommer og sol, må man forsøge at få det bedste ud af det alligevel. Derfor har jeg brugt altanen til lidt planteomsorg. I silende regn, stod jeg i tirsdags og pottede planter om. Min store gulv Monstera var begyndt at fylde for meget, så jeg bestemte mig for at dele den op. Det blev til 4 planter, nøjagtig som da jeg pottede min lille Monstera om.






Jeg fik også mod på at rense lidt ud i min ene Pilea plante. Det var den gamle moderplante, som var blevet klippet ned, inden jeg fik den. Da jeg fik den, delte jeg planten i 3. Selve moderplanten og de små unger, som voksede ud fra den, lod jeg sidde. I tirsdags fjernede jeg 3 unger, som lige nu står i vand.






I dag kom der en dame forbi, som skulle købe en Pilea, men da hun så, at jeg havde flere aflæggere, blev hun så begejstret, at hun købte 3. Jeg kan godt forstå hende! Pilea planten og andre planter for den sags skyld, er på en måde, nutidens tamagotchi. Den skal passes og plejes og holdes øje med, mens man kan se resultatet af plejen, når de små unger melder deres ankomst og fortæller, at man har gjort sit arbejde godt!




Min store Pilea har lige nu, så mange stikrødder (unger, som dukker op af jorden), at jeg ikke ved, hvordan jeg skal håndtere det. Så i første omgang, får de love at vokse lidt større.


Jeg har også gang i et par "forsøgskasser." I dem har jeg lagt forskellige blade fra alverdens sukkulenter. Det er blade, som jeg har fundet. Dvs. at jeg aldrig kunne drømme om at knække blade af planterne. Disse er løse blade, som er drysset af planter. Nogen ville kalde det affald. Jeg kalder det genbrug. De siger, at det er en langsommelig proces. Det tager ca. 2 mdr. før en ny plante begynder at vokse fra et blad, men på nuværende tidspunkt, kan man ane rødder på nogle af dem. Jeg er spændt på at se, om noget af det lykkes. Vil man formere sukkulenter, skal de lægges fladt oven på jorden og kun vandes sparsomt. Jeg bruger en vandforstøver, når jeg kan se jorden er tør.



I onsdags tog jeg til Svenstrup, for at smutte en tur i genbrugsbutikkerne. Der faldt jeg for noget, som er langt fra min 60'er stil. 2 små, skinnende urtepotteskjulere i messing, som kan hænges op. Jeg er ret sikker på, at det er en 80'er ting, som egner sig utrolig godt til grønne planter. Gid jeg var handy woman og selv kunne sætte kroge op i loftet. Så kunne jeg få mine Pilea'er op at hænge. Det kunne blive flot, tror jeg. Desværre står mine Pilea'er nu i nogle store potter, så jeg måtte bruge en baby Monstera, som model. Planen er selvfølgelig, at de skal pudses rigtig fine, men se lige hvor fint de matcher min mors gamle pottedame, som nu har fået en fin hat på. Jeg synes at kontrasten mellem brun keramik og skinnende messing er ret flot.


I går var vejret fantastisk, så jeg cyklede en tur ud til city syd med min mor, for at se hvad "Havefolkets Plante udsalg" havde taget med denne weekend. Der var mange fine og billige ting, men jeg nøjedes med at købe 2 Hortensia til 10kr pr. Stk.






Hjemme på altanen lugede jeg solsikkerne ud af min altankasse og satte dem i en potte. Nu tror jeg, at jeg vil gå på altanen og rumstere lidt igen. Mine radiser er ved at have det lidt trangt.




Lad os håbe, at solen og de varme temperaturer endelig har tænkt sig at skinne over Danmark!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar