mandag den 15. juni 2015

Tillykke med fødselsdagen Dannebrog... Og rend mig så bare i traditionerne!

Jeg elsker traditioner. Jo flere traditioner, der holdes i hævd, jo bedre. Derfor fik jeg den idé, at jeg i stedet for at tage bussen hjem fra træning, ville gå ind til centrum i dag og hoppe på en senere bus. I dag er det nemlig Valdemars dag. Den dag, hvor vi fejrer Dannebrogs fødselsdag. I år fylder Dannebrog 796 år. Dvs. at det er 796 år siden, Dannebrog efter sigende, faldt ned fra himlen. Jeg mindes et år, hvor jeg som blå pigespejder, marcherede gennem Aalborg, for at hylde Dannebrog på netop denne dag. Dengang fandt selve faneoverrækkelsen sted på Aalborg Slot. Som pigespejder, skulle vi sælge små klistermærker med Dannebrog i anledningen af Valdemarsdag.

Der var ikke megen tegn på festivitas i centrum, da jeg kom der ind, men da jeg var på vej mod bussen, hørte jeg pludselig march musik komme fra Gammeltorv. Jeg hev mit kamera op af tasken og gik ned og så de mange faner skinne så fint i aftensolen.







Der var rigtig mange faner og stolte fanebærer, samt musik fra både Aalborg garden, et trommekorps og hornblæsere. Aalborg kanonlaug stod også klar med kanonerne. Der blev holdt taler, delt sanghæfter ud og solgt flag. Der var ikke mange fremmødte, udover fanebærene og hvor er det synd. Hvor er det en skam, at folk ikke længere synes at gå så meget op i traditionerne.






(Her står jeg, gemt bag en halvmur)



FDF søspejdere, var blandt de nye modtagere af en fane. Jeg var som sagt blå spejder i sin tid. Jeg kunne godt lide at gå til spejder, men blev til sidst træt af det. Som storspejder (hed det det?), gik vi til spejder om aftenen. Vores spejdergård havde to længer. I den ene længe, holdt pigespejderne til. I den anden, drengespejderne. Når vi var der om aftenen, var vi ikke rigtig adskilt, dvs, at vi ofte var hos drengespejderne og omvendt. Hos drengespejderne var der dekoreret med nøgne damer og jeg huske drengespejderne, som dumme og perverse. Det var grunden til jeg stoppede, som spejder. Det endte med at gå mere op i hat og briller, end natur osv. Heldigvis har jeg mange gode minder fra min spejdertid. Uniformen har jeg også stadig. Den er næsten retro. På min gamle spejderpung, ses tydeligt et mærke efter et af de Valdemarsflag vi solgte den gang. I dag fik jeg på ny et flag.

(Jeg har spottet 2 velkendte sælgere fra Danmission i Niels Ebbesensgade, på dette billede)



Fordi vejret var så godt og Dannebrog er så kønt, får i lige et par billeder af de flotte røde flag i Aalborgs centrum. Desværre skæmmer de mange valgplakater en del. Det er nærmest umuligt at tage et billede, uden en enkelt eller to valgplakater sniger sig med på billedet i disse dage. Personligt synes jeg, at traditionen med valgplakater bør slutte nu. I mine øjn, er det simpelthen spild af ressourcer i 2015! De er grimme og intet sigende. Der burde ikke være behov for sådanne valgplakater. Nu må de snart finde på noget nyt. Vi bliver bombarderet med valgtv og online annoncer. Valgplakaterne er der i mine øjne, slet ikke behov for længere.

Det gamle Rådhus på Gammeltorv

Administrationsbygningen

Aalborg banegård

Busserne flager

Flagene på Boulvarden tages ned ved 18:30-tiden





Ingen kommentarer:

Send en kommentar