lørdag den 9. april 2016

Loppemarked i Skalborg Kirke

Igen i år, hoppede jeg på cyklen, for at drage til loppemarked i den lokale kirke. Jeg bor i Skalborg og er konfirmeret i Skalborg kirke, så for mig, er det helt naturligt, at jeg også skulle med til deres loppemarked. Noget der aldrig rigtig er blevet helt naturlig for mig, er at cykle. Jeg hader at cykle og vil oftest, meget hellere gå. Alligevel satte jeg mig i sadlen i morges. Jeg bor for bunden af en bakke, hvilket vil sige, at man kun kan komme i en retning, uden at møde en bjergstigning, allerede fra start. Også i dag, gik det op ad bakke og endda en af de meget stejle bakker. Heldigvis havde jeg beregnet lidt ekstra transporttid, så jeg kunne hoppe af cyklen og trække den, de sidste 15 m. op ad bakken. Det var simpelthen for hård kost for mine lunger at cykle på sådan en bjergstigning, så tidligt på morgenen.


Jeg parkerede cyklen og stilte mig i kø, som nr. 8. Flere af de andre fremmødte, var velkendte ansigtere. Jeg kender dem. Krejlerne. Dem, som kun kommer med det formål at købe noget, som de kan sælge videre. Flere af dem har butikker af forskellig karakter i Aalborg, nogle er ivrige sælgere på Facebook osv. Men hov. Nogen vil måske mene, at jeg selv hører ind under denne kategori, men jeg vil mene, at min holdning til køb og salg, er helt anderledes end deres. Jeg køber nemlig ting til migselv privat og sælger lidt af mit overskud. Enkelte gange køber jeg ting, fordi de er så skønne og bevaringsværdige, at jeg må "rede dem" til andre, som har samme passion, som mig. Disse krejlere og kræmmere stod og snakkede om kvaliteten af fund i genbrugsbutikkerne og handelsmetoder på bagagerumsmarkederne. Jeg måtte bide mig i læben, for ikke at fortælle dem, om min holdning. Der stod de, som åbenlyse krejlere og snakkede om, hvordan opkøbere mødte tidligt op på bagagerumsmarkederne for at handle. I min optik, var det af netop selv samme grund, at de stod i køen til loppemarkedet. De stod der for at købe, så de kunne sælge. Altså var de opkøbere! Eller som jeg kalder dem: Krejlere! Jeg er så glad for, at jeg har samlet i 20-25 år og derfor først er stødt på åbenlyse krejlere i de seneste par år... Nogle af dem, er jeg dog vokset op med, da de har været på næsten samtlige loppemarkeder, jeg selv er kommet på, siden jeg var barn. Jeg er blevet ret god til at ignorere dem, da vi sjældent går efter det samme, jvf. mit "retro på budget" princip.


Jeg lod dem kigge de finere ting i gennem, mens jeg selv løb ned til afdelingen for køkkensager. Der var umiddelbart ikke meget at komme efter, men lidt fik jeg da købt.

Jeg kan ikke stå for de små fletkurve

2 smørbrætter

Lyngby Danild dyb tallerken

Rørstrand Troja dyb tallerken

Aab krus i vintage stil

Lille urtepotte i keramik

Børnebog fra 1964



1,5 m plastik bordløber til en børnefødselsdag 

Da jeg kom ud til min cykel, var jeg blevet "loppe spammet" af Guld og Rod. Der kommer jeg nu jævnligt, så det havde de ikke behøvet.


For at få mest ud af min cykeltur til toppen af bakken (Skalborg Bakke, 9200), cyklede jeg over på Menys parkeringsplads og kiggede ind til "Havefolkets Lagersalg," som holder til der over, ind til d. 24. april. Jeg ville have haft en bakke med 6 jordbærplanter, men de havde ikke dem, jeg søgte, så jeg nøjedes med at købe en Akkeleje til insekterne.


Jeg kørte også lige omkring Lidl, inden jeg kunne indkassere fordelen ved at have bevæget mig på toppen af bakken. Cykelturen ned ad bakken foregik uden at bruge pedalerne. Skønt og noget hurtigere, end da jeg i morges skulle op ad bakken.

Jeg gik en tur på altanen og besluttede mig for at cykle i contalinergården med en pose have/ altanaffald og en frakke til tøjcontaineren. I jern og metal containeren, fik jeg øje på en cirkelkaffedåse, som jeg måtte have med hjem. Jeg fandt en pind og fik den fisket hen til mig. Jeg måtte efterlade en anden kaffedåse, da jeg ikke kunne få den fisket op over en cykel, som lå oven på den. Men jeg er også ret glad for min Cirkelkaffedåse, som jeg straks må finde plads til i køkkenet.


Den er så fin inden i, at den kan bruges til hvad som helst. Jeg overvejer at bruge den til køkkenredskaber

I morgen er der årets første bagagerumsmarked på Dyrskuepladsen, på den anden side af gaden. Jeg glæder mig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar