onsdag den 20. april 2016

Til åbningen af Blå Kors nye genbrugscenter i Aalborg

Efter jeg havde sagt farvel til mine gamle kolleger i onsdags, tog jeg bussen ud til Blå Kors nye genbrugscenter i Skalborg, som skulle åbne kl. 10:00. Min mor havde advaret mig om, at der ville være både radio, tv og fotografer til stede, men det lod jeg mig ikke skræmme af. Jeg stod af bussen på Dallvej og gik de ca. 500m der fra. På vejen passerede jeg Blå Kors gamle butik, hvor jeg så en forvirret mand, kigge ind af vinduerne på den tomme bygning. Så spurgte jeg mig, om det var genvrugsbutikken han ledte efter og pegede skråt over vejen, hvor den nye butik lå. Der var sat flag op langs butikken på Hobrovej (hovedvejen) og der var sat afskærmning af, men når man son jeg kom gående, er det en helt anden rute man går, end de som kommer kørende til en stor parkeringsplads, så jeg endte med at komme på den forkerte side af afskærmningen, men det var der vist ingen der bed mærke i. Jeg kom ihvertfald over på den rigtige side og stillede mig i kø, sammen med de ca. 8 andre, hvor af de fleste var velkendte "krejler ansigter" as usual. Selv antikvaren fra Boulevarden havde taget turen til Skalborg i dagens anledning.


Min anledning til at være der var, at jeg er en af butikkens nærmeste naboer. Jeg har boet i Skalborg i 38 år (ja, så gammel er jeg... Endda også ældre end det). Den bygning,msom Blå Kors har købt, renoveret og igen skabt liv i, har stået tom i årevis. Det var en direkte "øjenbæ," at se den kæmpe butik, stå henlagt og forladt, lige ud til den tæt trafikerede hovedvej. Hvor mange år den har stået tom, husker jeg ikke, men min fornemmelse siger 10 år eller mere. Derfor blev jeg ekstra glad, da min mor for lang tid siden sagde, at hun havde set en bil fra Blå Kors holde foran bygningen en gang sidste år. Så gik rygterne i gang og rygterne talte sandt. Skalborg ville få en kæmpe genbrugsbutik!


Udsmykningen på facaden er kommet på for nylig

I løbet af 10 minutter, stod der pludselig 100 mennesker i køen bag mig. Flere blev interviewet til radion. P4 Nordjylland, tror jeg det var. Aalborg kanonlaug lignede deres kanoner op og kl. 10:00 skød de kuglerne af, så mågerne lettede med skrig og skrål på taget af Idé Møbler (ny butik, som før husede Elgiganter, der nu ligger i Shoppen... I Idé Møblers gamle butik i City Syd, har vi nu også fået en Ilva... Jo, vi har snart det hele i lille, bitte Skalborg 9200).



Fotograferne stod også klar med deres "kanoner"


Der gik lidt mekanisk kludder i de elektiske døre, men da de endelig gik op, for folk ind. Jeg hev mig lige en rød indkøbskurv, på vej ind i butikken. Men ak! Inden for var der spæret af med den oblikatoriske blå snor, som skulle klippes over. Jeg stod forrest, ved trappen, hvor der blev holdt taler. Da snoren endelig blev klippet, var det lidt svært at komme forbi den, da den var så lang. I et lille tvsektment på TV2 Nord kunne man faktisk se mig, fumle med at komme forbi den blå snor. Eller... Det kunne man vist heldigvis ikke, men man kunne se mig svinge med indkøbskurven.


Blå Kors egen fotograf og en del af personalet fra 1. sal. Nogle er velkendte ansigter fra den gamle butik.


Her klippes den blå snor over

Her kan i se mig (lilla jakke) prøve at kravle over snoren fra tvsekmentet på TV2 Nord

Butikken var enorm. Alt var opstillet pænt og overskueligt. Alt for pænt og alt for overskueligt, hvis du spørger mig. Jeg kan godt lide, når tingene står tilfældigt, så man skal bruge sine sanser, for at se alt, grundigt efter. Der var så mange mennesker, at det føltes lidt kaotisk. Jeg sagde til migselv, at med alle de folk og krejlere i butikken, gjorde det ikke noget, hvis jeg gik tomhændet der fra. Jeg bor jo lige ved siden af, så jeg kunne jo bare komme igen dagen efter.


Jeg kiggede nipshylderne efter. Der var mange fine ting, men når priserne var lidt for høje til mit "retro på budget" princip, satte jeg dem tilbage på hylderne. Det var ikke fordi var meget højere, end andre steder. Bare fordi jeg var sparsommelig. Jeg fandt lidt ting og pludselig havde jeg hele kurven fyldt. En af krejlerne skulede noget til min fyldte kurv, da han selv gik rundt uden noget. Lidt sjovt, syntes jeg.

Lidt efter kom min mor også over i butikken. 1. sal er omdannet til en kæmpe tøjafdeling. Tøjet havde faste priser, som der var skiltet med, men i børneafdelingen, havde de lavet noget helt anderledes. Noget jeg ellers kun har set i grønt afdelingen eller i køen til bland selv slik. Børnetøjet betales nemlig pr. vægt. Det samme gjorde sig for øvrigt gældene med stofrester. Til formålet var der sat en vægt op, som folk kunne veje tøjet på og hos kassen bliver det ligeledes vejet af personalet. Om det er billigere på den måde ved jeg ikke, men det er helt sikkert nemmere for personalet, blot at veje tøjet, for at finde en pris, frem for at skulle tjekke prismærkater på måske 10 stykker tøj.

Legetøjsafdelingen




Masser af tøj og masser af mennesker

Der var en afdeling for sportstøj og mændene, som ellers ikke altid har haft et stort udvalg af tøj, i de forskellige genbrugsbutikker, har nu fået en ret fin afdeling at gå om bord i.





På 1. sal finder man også legetøj og bøger. Ved bøgerne er der lavet en fin hyggekrog med kaffeautomat, som de har valgt at kalde café. Jeg nåede desværre ikke at undersøge, om der skulle penge i automaten, men det var da en fin idé. I den gamle butik, stod der altid kaffe på kanden, så mon ikke kaffen også er gratis i den nye? Eneste lille minus, er udsigten fra caféen. Med udsigt til en parkeringsplads, Idé Møbler og Bilka, får man måske mere lyst til at fordybe sig i en bog?!! Men hvad med at slutte en stressende shoppingrunde i Aalborg Storcenter af med en kop kaffe i en afslappet hyggekrog hos Blå Kors??

Caféhjørnet



Omklædningsrum findes for enden af 1. sal

Afslappet var det nu ikke, til åbningen i onsdags. Der var alt for mange mennesker i nipsområdet, så det lykkedes mig ikke at få taget nogle billeder. Der var så mange mennesker, at brandmyndighederne havde sagt, at folk skulle lukkes ind i hold. Derfor var der en kæmpe kø uden for butikken, da vi gik der fra. Køen til at betale inden for, var næsten lige så lang.



Her kan i se, hvad det lykkedes mig at finde.

Endnu en skæv souvenirplatte til samlingen

3 sjove plastikbøtter, som både kan bruges til opbevaring og planter

Et par sjove solbriller

En dyb Egersund tallerken med grøn kant. Jeg har set dem hos antikvaren til 75kr

Det fineste Noahs ark puslespil på 1,5m med mindst 30 år på bagen

Nu vil jeg tage bussen ud til Røde Kors butikken, for at aflevere mit gamle arbejdstøj. Jeg har vejet det. 10,5 kg. tøj blev det til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar