torsdag den 21. april 2016

Hveder og nyt køkkenudstyr

Jeg elsker, når traditionerne holdes i hævd, så selv om de mange hveder i butikkerne fristede i går, købte jeg i stedet en pakke gær med hjem, så jeg kunne bage mine egne. Jeg gik i gang i formiddags. Kl.10:30 satte jeg dejen til hævning og tog på en lille genbrugstur til Blå Kors og Dan Mission i Nørresundby.


Jeg var først hjemme igen kl. 14:30, da jeg også skulle handle lidt ind på vejen. Hos Danmission fandt jeg bl.a. et sødt minutur, som passede perfekt i "karolines Køkken." Det store, engelske minutur jeg har, virker ikke rigtigt, så jeg kunne godt bruge et nyt. Da jeg kom hjem, formede jeg bollerne, satte dem i mit Pyrexfad og satte dem i den kolde ovn i 30 min., med et fad med kogende vand (kogt i elkedel), stående i bunden. Således efterhævede bollerne i et dampbad i ovnen.




Da de 30 min. var gået, tog jeg både boller og fadet med vand ud af ovnen. Tændte ovnen på 200 grader og lod den varme op, inden jeg satte bollerne ind igen. Jeg satte minuturet til 15 min. for at teste det og holdt samtidig øje med uret på telefonen. Det virkede! Da uret ringede, kunne jeg tage de flotteste lysebrune hveder ud af ovnen.


Selv om min dej hævede rigtig længe, kan mindre gøres. Dog bør dejen hæve i minimum 1 time + de efterfølgende 30 min i damp. Det er første gang jeg har prøvet at damphæve, men efter dagens succes, bliver det ikke den sidste! Det er pære nemt, så lad jer ikke skræmme af, at det er nyt og anderledes.


Hveder ( 12 stk )

25 g gær
50 g smør
1,25 dl mælk
1,25 dl vand
1 æg
1 spsk sukker
1 tsk salt
1 spsk kardemomme
Ca. 500 g hvedemel

Smør, mælk og vand lunes, så smøret smelter og det er fingervarmt, hvor efter gæren opløses der i. Når gæren er opløst, tilsættes æg, sukker, salt og kardemomme. Til sidst æltes melet i og æltes godt i gennem. Jeg har udelukkende brugt min Kitchenaid, på laveste hastighed, men samme effekt kan opnåes med håndkraft.
Saml dejen til en stor bolle og lad den efterhæve i mindst 1 time under et fugtigt klæde.
Når dejen har hævet, triller du 12 boller og placerer dem i en lille bradepande, eller et ovnfastfad.
Sæt bollerne i en kold ovn, med et fad kogende vand (koges i elkedel) i bunden af ovnen. Lad bollerne stå i dampbadet i ovnen i 30 min. inden de tages ud og fadet med vandet fjernes fra ovnen.
Efter dampbadet er bollerne fugtige og har hævet sig så store og de har sat sig sammen, hvilket er helt, som hveder bør gøre det.
Tænd ovnen på 200 grader og forvarm ovnen. Bag bollerne i 15-20 min., og tag dem ud.

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar