mandag den 1. februar 2016

Ny blomsterkasse

(Jeg skrev dette indlæg i mandags, hvor det var gråt og råkoldt uden for... I dag skinner solen skønt og varmer endda en smule, hvis man finder en lun solstråle at stå i)

Så siger kalenderen allerede Februar. Hold op, hvor går tiden dog hurtigt for tiden og det er vel egentlig meget godt. Det betyder nemlig, at foråret er lige rundt om hjørnet. Det kan være svært at se, når der er gråt, vådt, blæsende og bidende koldt... Alligevel er dagene blevet lysere og det kribler i fingrene for at få jord under neglene igen. Der er nok at ryde op i og nok at pusle omkring. I mine "forsøgskasser" lever noget op til mine forventninger, mens andet er gået til. Et af de sjoveste forsøg var et stort blad, på størrelse med min håndflade, som jeg samlede op en dag og lagde det i forsøgskassen. Nu vokser der bitte små blade frem fra det store blad. Det er altså sjovt at lege fritidsgartner! Jeg skal nok lave en statusopdatering på mine "forsøg" i forsøgskasserne en dag.


I sidste uge købte jeg endnu en blomsterkasse. Jeg vidste, at jeg havde planter nok til at fylde den op, så jeg kunne ikke lade være. Jeg så den på "Butik 21 Retro Genbrugs" IG. Der var kun en tynd pind i bunden, så jeg satte min far på opgaven, med at lave en bund, som kunne holde til en sjat vand i ny og næ. Han satte en tyk plade i bunden, som han beklædte med tagpap, som matchede den udvendige beklædning. Nu er den fyldt op med blomster. Den passede lige præcis i størrelsen til at kunne stå foran det høje plantebord og på den måde er der nu flere af min e planter, der kan nyde godt af solen (når den altså er fremme).


(Billederne her under er fra i dag, hvor solen brager ind af vinduet)



Jeg har langt om længe fået sat nogle flere aflæggere i jord. Planter som havde stået i vand så længe, at rødderne var lange og filtrede. Jeg ved ikke helt præcis, hvad det er for nogle planter, men en slags paletblad er det vist. Når de begynder at vokse, kan jeg så sende dem videre ud i verden. Når man har så mange planter, som jeg har, bliver man ofte nødt til at beskære sine planter, så de ikke fylder for meget. Jeg kan ikke få mig selv til at beskære i en plante, uden at lave aflæggere ud af det. Det er blevet min nye hobby og passion at forvandle en plante til flere, både inde og ude.



(Nye aflæggere vs. død paletblad)

I går opdagede jeg, at min Aloe Vera plante var "eksploderet." Der var simpelthen så mange nye, små planter, at den var gået fra hinanden. Jeg indrømmer, at jeg har forsømt den, men nu har jeg nurset lidt om den, sat de små i jord og håber de vil vokse, så jeg også kan sende dem ud i verden.


Jeg har forsømt en hel del af mine planter længe. Man skulle ikke tro det, med mine grønne fingre, men en enkelt er også gået til. Min yndlings paletblad i pink og grøn er død. Enten fik den for meget vand, for lidt vand, for meget sol eller for lidt sol. Død er den. Min "Elefantøre" (Ikke Pilea, men dansk elefantøre), har fået for lidt sol og for lidt vand og jeg kæmper nu, for at få liv i den igen. Nytårsaften brændte der et hul i min ene Monstera, men den lever endnu.... Bare fordi man har grønne fingre, kan man godt slå sine planter ihjel... I går fjernede jeg visne blade fra planterne i vindueskarmen. Det viste sig at mine duftgeranier var blevet ret tynde og ranglede, så jeg klippede lidt grene af, i håb om, at planterne vil få mere energi, til at vokse tykkere. Grenene, som jeg klippede af, satte jeg i vand og når de har fået rødder, kan de forhåbenlig blive til nye, kønnere planter!?!!



mens jeg nursede om planterne i vindueskarmen, opdagede jeg, at der var kommet blomster i en af mine Pilea planter. Yes! Tænkte jeg. Det er et tegn på at planten har det godt og jeg tog det også, som et tegn på, at foråret er på vej. Jeg kan se små unger i bunden af Pilea planterne, så jeg må vist til at begynde at samle tomme plastikpotter igen. Med mine grønne fingre, får jeg brug for en del. Sidste år  flyttede der ca. 50 aflæggere af forskellig art, hjemme fra min adresse. Åh, hvor bliver det skønt at få jord under neglene igen.



I fredags købte jeg en Karen Blixen vase fra Holmegaard på et loppemarked til kun 10kr og da jeg aldrig køber buketter til mig selv, bestemte jeg mig for, at bruge den som urtepotteskjuler i stedet for. Jeg købte en fin Primula, som bringer lidt forårsstemning inden for. jeg satser på, at den kan flytte ud på altanen inden længe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar