lørdag den 27. februar 2016

Jonas og hvalen

Måske har i alle hørt om den strandede Finhval i Blokhus. Tirsdag hørte jeg i radioen, at en hval var strandet i Blokhus. På daværende tidspunkt vidste man endnu ikke, om hvalen var død. Jeg sukkede. Jeg har nemlig altid haft en drøm om at se en hval, hvis der blev mulighed for det, velvidende, at hvalerne der strejfer omkring i de danske farvande, oftest er døde. Når jeg engang i mellem har hørt om strandede hvaler, rundt om i landet, har jeg sukket for, at det ville være et sted i nærheden af, hvor jeg befandt mig, så jeg kunne lokke min far til at køre der hen. Jeg tænkte at Blokhus var det tætteste på Aalborg, en hval nogen sinde ville strande, så jeg sukkede igen og spurgte min far, men han var ikke med på idéen. Øv! Det ærgede mig frygteligt.


Onsdag eftermiddag havde jeg en aftale med min veninde, men hun ringede for at lave aftalen om, da de ville køre til Blokhus for at se den strandede hval, inden den skulle obduceres. Yes! Der var heldigvis plads til mig i bilen og således nåede jeg til Blokhus og fik hvalen at se. Man kan slet ikke forholde sig til, hvor stor sådan en hval er, før man har set en i virkeligheden. Når de har fortalt om strandede hvaler i radioen, har jeg haft et billede på nethinden, af en hval på 2-3 m., men nu er jeg blevet klogere.



Der var rigtig mange mennesker på Blokhus strand, da mange nordjyder holdt vinterferie i uge 8. Alligevel var det muligt for os at komme helt tæt på. Faktisk kom vi så tæt på, at vi bare var nødt til at røre ved den, for hvornår får vi lige den chance igen?!

Min venindes datter kom også helt tæt på


 Hvalens højre øje

Det er nok lidt unfair at kalde hvalen for smuk, som den lå der på siden, med skrammer osv., men hvor er det utroligt, at Gud har skabt så stort og detaljeret et dyr. De mange riller på bugen var så fint udførte, at jeg slet ikke kan forestille mig, hvordan det kan lade sig gøre. Men det har selvfølgelig nok noget med gener at gøre. Det viste sig forøvrigt, under desektionen torsdag, at det var en han.



Det er lidt sørgeligt, at det store skelet skal destrueres, men det e jo en omkostelig affære, at behandle sådan et, så det kan bevares. Nogen har vist taget initiativ til at samle penge ind til formålet, men om det kan lade sig gøre, at samle nok penge sammen, ved jeg ikke. Jeg synes det er flot, at der i løbet af to dage, kunne samles 20 biologer, som kunne gå i gang med at desektere og undersøge hvalen. Hvor må det være spændende at være biolog. Jeg er jo et stort dyremenneske og læste på et tidspunkt til dyrepasser, hvilket jeg desværre måtte droppe, da lærepladser i zoologisk have ikke hænger på træerne. Jeg kan godt lidt at formidle min (sparsomme) viden om dyr og natur til andre, men dyrepasser eller biolog er jeg altså ikke... Jeg synes selv, at jeg har lært meget, de gange jeg har været i erhvervspraktik hos henholdsvis Aalborg Zoo, Givskud Løvepark og Aalborg Dyrehospital og selvfølgelig også fra min til på Aalborg Jordbrugskole og dyr og natur har stadig min store interesse.


Jeg fik vist nævnt Gud en enkelt gang i dette indlæg og jeg har da også valgt at kalde indlægget for "Jonas og hvalen," hvilket er titlen på en bibelhistorie. Jeg ved at mange mennesker har meldt sig ud af folkekirken, men jeg har altså ikke. Jeg elsker traditioner, eventyr og historier og nogle af disse, som f. eks. historien om Jonas og hvalen, finder man altså i biblen. Nu er det ikke sådan, at jeg går i kirke hver søndag eller læser i biblen. Overhovedet ikke. Men jeg kan da huske brudstykker om en der hed Jonas, som havnede i maven på en hval og hvad gør man så, som et moderne menneske? Man googler det naturligvis og finder historien frem. I kan jo selv læse den her, hvis i har lyst. Det var mest for sjov skyld, at jeg ville læse historien. Det et jo i øvrigt ikke første gang, jeg vælger at bruge et citat fra biblen, som overskriften på et blogindlæg. Mit mest besøgte indlæg nogen sinde, er stadig "Søg og du skal finde."


Nu er jeg spændt på at høre, hvad biologerne fandt ud af om hvalen. Især kunne det være sjovt at vide, hvor gammel den var, for selv om den var 18,5m lang og vejede 30 ton, ja så så den da ret frisk ud, hvis i spørger mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar