søndag den 28. februar 2016

Genbrugsprinsesse

Da jeg passede min venindes datter sidste gang, kiggede hun mig dybt i øjnene og sagde "Karoline, jeg har en rigtig stor drøm om at bage en prinsssekage, sammen med dig!" Den dag bagte vi fastelavnsboller, så prinsessekagen måtte hun have til gode. Hun elsker at bage og jeg nyder at bage sammen med hende, da det er noget jeg selv syntes var hyggeligt, da jeg var barn. Der skal heldigvis ikke så meget til at imponere børn, så bare det at man gør et forsøg og lader dem være med til at bage, synes de som regel er ret fantastisk. Da vi bagte fastelavnsbollerne, spurgte hun, om jeg havde taget et forklæde med til hende. Sådan et lånte hun nemlig af mig en anden gang, vi bagte sammen. Derfor vidste jeg, at jeg skulle på jagt efter et forklæde til hende.

Arkiv foto fra maj 2015

I dag er det hendes fødselsdag og det lykkedes mig at finde et smart forklæde i en genbrugsbutik til hende. Det var et smart forklæde, med lomme og stroppe, som skulle knappes bag på. Desværre fik jeg ikke taget et billede af det, så i kunne se det. Jeg vidste ikke, hvad jeg ellers skulle finde på at give hende i fødselsdagsgsve, men skæbnen ville, at jeg for 14 dage siden, kom forbi et rigtig godt tilbud på et Frost Styling hovede, som passede perfekt til en pige på 6 år. Efter købet af gaven, bestemte jeg mig for, at jeg ville bage en prinsessekage til hende, nøjagtig, som jeg gjorde til hendes 4 års fødselsdag. I stedet for en lyserød prinsesse, skulle det være en blå Elsa prinsessekage. Jeg vidste at der også ville være en anden Frost kage, men fordi pigen for nyligt fortalte mig, om drømmen om at bage en prinsessekage, tolkede jeg det som om, hun ønskede sig en til hendes fødselsdag.


Til hendes 4 års fødselsdag bagte jeg kun en lille kage, men denne gang ville jeg prøve at lave en, som var lidt større. Jeg var så heldig at finde 2 silicone forme hos Blå Kors til 15kr. De var fra Ikea og de sælger dem stadig til 59kr, dog er de nu lyserøde i stedet for lyseblå. Jeg havde en formodning om, at kagerne fra de to forme, kunne gøre det ud for kjolen. Dukken havde jeg fra sidste gang. Den jeg bruger er bare en torso, som jeg sætter på en bambuspind, men hele dukker kan også bruges. Så kræver det bare, at man skære et rundt hul i midten af kagerne og pakker dukken ind i madfilm, inden man sætter den i. Barbiedukker kan man også finde i genbrugsbutikkerne til ca. 25kr. Jeg har selv lige købt 2 nye genbrugsdukker til fremtidige kageprojekter (jeg fandt mine til 12,50kr, da der var halv pris hos Blå Kors).




Jeg bagte min sædvanlige yndlings banankage. Jeg havde jo ikke prøvet at bage kagen i de nye siliconeforme, så det viste sig, at jeg måtte bage 2 store og en lille, for at få den ønskede størrelse. For at lave kagen lidt sjov inden i også, bagte jeg en portion med blå farve og en portion med pink farve i. Jeg brugte opskriften fra mit tidligere indlæg.

Jeg skar de værste skorper af og sørgede for, at den ene af de store kager, var lidt mindre end den anden, inden jeg satte dem sammen med kagemousse fra Dr. Oeteker. De store kager bulede op på midten. Jeg skar dem til, så de blev flade og kunne syables. Jeg skar en bule af den ene, som kunne bruges, som 3. lag i kagen. For at få den lille kage på toppen, skar jeg et hul i bulen, så det hele kom til at passe. Måske har i selv en anden opskrift, som er bedre til formålet, men jeg syntes, at det virkede ret godt. Det havde dog været mere ideelt, hvis kagerne fyldte siliconeformene helt ud, da jeg så formoder, at jeg kunne have nøjes med at bage en stor og en lille. Jeg brugte låget fra et pyrex fad, som kagefad. De låg passer perfekt til prinsessekager og så er der indbyggede håndtag. Super smart.

Sidste gang jeg bagte prinsessekage, valgte jeg den nemme løsning med at bruge cupcaketopping fra Dr. Oeteker,  men fordi jeg i mellemtiden har lært at bruge smørcreme, valgte jeg at kagen skulle dekoreres med fine swirls. Inden jeg pyntede kagen med smørcreme, lavede jeg en bundglasur. En såkaldt cream cheese frosting. Jeg pakkede dukken ind i madfilm, inden jeg puttede en top af fondant omkring. Marcipan eller smørcreme, vil nok også kunne bruges.

Cream cheese frosting

200 g Flødeost naturel
100 g blød smør (lurpak, stuetemperatur)
500 g flormelis
4 tsk. vaniljepulver
evt. farve

Smørcreme

250g smør (lurpak, stuetemperatur)
375g flormelis
2 skefulde mælk
evt. farve og smag

Jeg brugte en sprøjtepose med stjernetyl. Sprøjteposer og tyller kan man købe billigt på ebay.

Jeg pyntede kagen yderligere med snefnug fra Dr. Oetker, lyseblå chokoladepastiller fra bland selv slik og hvide sukkerblomster, ligeledes fra Dr. Oeteker. Chokoladepastillerne var gode til at dække evt. mellemrum mellem smørcremen.


Sådan blev det endelige resultat.



Fødselsdagen blev holdt i Leos Legeland og jeg transporterede kagen i en papkasse.




Selv om man skulle tro, at dette indlæg var sponsoreret af Dr. Oeteker, er det altså mig selv, som har købt alle ingredienserne i henholdsvis Bilka og Netto.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar