søndag den 7. februar 2016

Fastelavn er mit navn...

I fredags var jeg barnepige for min venindes datter, som elsker at bage sammen med mig. Normalt er det cupcakes vi plejer at bage sammen, men da det jo er fastelavn, bestemte jeg, at hun skulle bage fastelavnsboller. Det gav anledning til både at røre ved gær, mærke om mælken var varm, slå æg ud,  blande og ælte dejen med fingrene, rulle dej ud, lave glasur, putte fyld i og samle hjørnerne på den helt rigtige måde og sikke hun nød det!



I går var jeg så med min veninde og hendes datter til fastelavnsfest i Ansgar Kirke. Et arrangement, som Kirkens Korshærs familieafdeling afholdte. Selv om jeg ikke selv har nogle børn, er det bare så dejligt at se, hvordan nogle af de penge jeg betaler i genbrugsbutikkerne, kan give glæde hos børn og voksne, som måske ellers kan have svært ved at deltage ved lignende arrangementer, som jo oftest betyder at man skal have penge op af lommen til billet til slikpose, saftevand og fastelavnsbolle. Akkurat lige som til juletræsfesten jeg var med til i 2014, var der dækket fint op. Der var tøndeslagning i 3 aldersgrupper. Dem som blev kattedronning og konge, vandt også en gave, foruden deres krone. Tønderne var fulde af slik, så alle fik. På bordene blev der dækket op med the, kaffe, fastelavnsboller og slik.




Da der var spist slik og fastelavnsboller, blev der budt op til fastelavnslege, som jeg husker fra, da jeg selv var barn. Der blev spist (slik) snørrebånd med hænderne på ryggen og æbler fra fade med vand, ligeledes med hænderne på ryggen. Til sidst blev der sunget fastelavnssang og alle børnene fik en kæmpe slikpose.


I dag var jeg med min mor, far, bror, svigerinde og niece til fastelavnsfest i Musikkens hus. Der var børn i alle aldre. Der var tøndeslagning i den stor entré, men med alle de folk, kunne man godt have ønsket sig lidt mere plads. I sær de små børn skulle man have et vågent øje med, da de ellers var i fare for at blive trådt på, af de mange folk, der stod klar med kameraer og telefoner, for at forevige deres tøndeslagning. På et tidspunkt stod jeg med en fremmed pige i hånden, som ikke så det mindste skræmt ud, dog en smule forvirret over, at det ikke var moderens ansigt, der sad på mit hoved. Heldigvis stod modeten kun et skridt væk og iagttog datteren med et bredt smil på ansigtet.



Da jeg kom hjem, bagte jeg en portion fastelavnsboller, men nu jeg også færdig med fastelavn for i år, men jeg vil naturligvis lige dele min opskrift med jer.


I forrige uge købte jeg Et Figgjo Flint kaffestel til 5 personer

Den slidte bakke købte jeg hos Danmission i onsdags. Jeg kunne ikke stå for farverne.

Fastelavnsboller

50 g gær
2 dl mælk (finger varm)
1 dl smør (jeg bruger altid flydende)
500 g hvedemel
2 æg
4 spsk sukker
1 knivspids salt

Fremgangsmåde
Gæren røres ud i mælken
Smøret røres i
Mel, sukker, salt og æg tilføjes og det hele blandes med en ske. Når det bliver sejt at røre i dejen, tager man hænderne i brug og ælter dejen godt i gennem. Dejen samles til en kugle og sættes til hævning i ca. 45 min.

Efter hævning rulles dejen ud. For ikke at dejen skal sætte sig fast på kagerullen, bruger jeg altid madfilm oven på dejen. Dejen skæres ud i firkanter af ca. 10x10 cm

Put ca. 1 tsk. fyld i midten af hver firkant. Jeg brugte 3 forskellige slags fyld. Revet marcipan, hindbær marmelade og blød nougat.

Saml hjørnerne og fold kanterne sammen, så fyldet ikke flyder ud. For en sikkerhedsskyld, bruger jeg altid bagepapir.

Lad bollerne efterhæve i ca. 15 min. og pensl dem med æg.

Bages i ca. 14 min. i midten af ovnen i en forvarmet ovn på 200 grader.

Når bollerne er helt nedkølede, pyntes de med glasur. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar