onsdag den 30. oktober 2013

Rød er det nye sort. Basta - jeg bestemmer!

En af årets store begivenheder er, når Sallings julekatalog ligger i postkassen. Jeg fandt det i min postkasse i lørdags! Ved første øjekast, vidste jeg allerede, at jeg ville blive skuffet! Det er vist ikke til at komme uden om, at moden dikterer sort, hvid og guld jul i år. Øv! Det er efterhånden mange år siden, at julekatalogerne faktisk lignede et julekatalog. Jeg vil have gammel, nostalgisk og rød jul. Ganske som jeg plejer. Det findes der heldigvis råd for. Hvert år snuser jeg rundt i alle julekrogende, i byens genbrugsbutikker. Der finder jeg det julepynt, som er guld værd for mig. Derfor har jeg lavet en stille aftaler med mig selv om, at jeg skal forsøge at begrænse mit indkøb af nyt julepynt i år og aller helst, kun købe julepynt fra genbrugsbutikker. Jeg har jo allerede kassevis. Men ser jeg noget specielt og nostalgisk, må det naturligvis med hjem til samlingen.

I dag var jeg inde hos Dan Mission på Kennedy Plads, som endelig havde fundet deres julepynt og juleduge frem, ganske som jeg efterspurgte for nyligt. 

Der var en del duge, men jeg er ikke sikker på at de er store nok, så keg købte ikke en. I stedet for, filtrerede jeg 3 kasser med julesager for nostalgisk retro julepynt. De kender mig i butikken og fik lige sneget "vi fylder nyt i kasserne hele tiden" ud af mundvigen.... Og ja, det plejer de da også, så jeg skal nok nå at få set dem igennem en del gange inden jul.

Jeg fandt for 20kr, men da de ikke kunne give byttepenge for min 100kr seddel, sagde de at jeg kunne skylde de sidste 7kr, da jeg kunne skrabe 13kr sammen i småpenge. Her er de fine ting jeg købte.



 


Jeg elsker når julepynten har en kant af finurlig, mystisk, amerikansk og kitch. Synes at dagens fund var lige det! Amerikanske nisser har jeg efterhånden en del af, men det er første gang jeg har fået en kuglenisse. De tre vatnisser har et strejf af russisk julepynt over sig synes jeg. Jeg har set russisk og polsk julepynt i blade og elsker at det er så farverigt. Måske er vatnisserne bare danske, men guldfrønserne sat sammen med den røde farve virker bare russisk, synes jeg. Trænisserne var bare søde og farverige. De små juletræer købte jeg, fordi jeg tænkte at de kunne bruges som bordpynt, i tilfælde af at jeg ikke når at få købt en juledug. Nisseuroen var sød og diskret og da jeg så den tænkte jeg, at de ikke laver sådan nogle fine ting længere. Jeg skal nok få den hængt op.

Faktisk regner jeg med at begynde at pynte til jul i weekenden. Jeg ved nemlig, at det kommer til at tage en del tid og mine julefrokst-weekend-gæster kommer allerede om 2 uger og 2 dage. Jeg må indrømme at jeg går og kommer lidt i julestemning, bare ved tanken om hvor hyggeligt det bliver med julepynten oppe.  Jeg nyder at nogle butikker også alleree har pyntet op til jul. I sær Sallings røde hjerter, kan få mig i julehumør på 0,5!


Nissevinduet er også allerede gjort færdigt!! 
 

Jeg har også lyst til at begynde at høre julemusik. Når jeg går i gang med at pynte op, skal det helt sikkert foregå med julemusik! Jeg har fundet den færste seddel i postkassen, om en nabo der holder julefrokost. Det er allerede nu på fredag. Fredag d. 1. November. I den anledning har jeg tænkt mig at pakke min Halloween pynt væk og sætte lidt julepynt på hoveddøren. Mere får jeg ikke tid til den dag, da jeg skal til min tantes fødselsdag.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar