tirsdag den 15. oktober 2013

Nu både dufter, ligner og smager det af efterår!

(Jeg beklager på forhånd den dårlige billedekvalitet, men for at spare tid, benytter jeg stadig kun mit mobilkamera, om end jeg godt kan se, at billederne er elendige....)

Jeg elsker, at den vej jeg bor på, er besat med ahorn træer. Sidste år blev der skåret så mange grene af træerne, at der ikke var mange blade at smide hen over efteråret. Derfor glæder det mig, at der i år er rigtig mange blade på træerne igen og jeg glæder mig til at skulle gå ned ad et fortov fyldt med ahornblade igen.... Det sker nok inden længe. I dag fik jeg en lille forsmag på det, da et af træerne havde smidt en bunke blade.
 

Da jeg ingen planer havde i dag, fik jeg lyst til at pynte lidt op ude på reposen, som jeg deler med to naboer. Jeg har jo rigtig meget Halloween pynt, så jeg synes, at jeg lige så godt kan pynte op med det. Jeg har boet i denne lejlighed i 7 år, 17 år i alt, på den samme vej og endnu har jeg aldrig haft besøg af nogle børn til Halloween. Jeg har endda sat slik uden for døren, når jeg ikke har været hjemme på selve dagen. I år har jeg oplevet, at butikkerne har skruet lidt op for Halloween pynt, slik og sågar chips, så jeg har et håb om, at det er i år børnene i kvarteret endelig finder ud af at gå rundt og tigge slik til Halloween. Jeg elsker traditioner om så det er en svensk, hollandsk eller amerikansk tradition, så jo flere traditioner vi kan få indført i Danmark, jo bedre. Gode traditioner, vel at mærke!
  
 

 



Da jeg gik ind igen, fik jeg lyst til at finde mine duftolier frem. Jeg vidste nemlig, at jeg havde nogle efterårsdufte i min store samling af duftolier. Jeg opbevarer dem i en fin kagedåse fra Oxford Biscuits, som jeg fandt i en container for nogle år siden. Til min store skræk, opdagede jeg, at dekorationen var ved at gå i opløsning på siden af dåsen. Da jeg åbnede dåsen, steg en herlig duft af parfume frem. Desværre kunne jeg se at en del af olierne var sivet ud af flaskerne, så alt var olieret. Derfor måtte jeg tømme dåsen, tørre flaskerne grundigt af, samt skrue lågene stramt på. Dåsen vaskede den og tørrede den forsigtigt, så ikke mere af dekorationen ville gå af. Olierne var sivet ned i kanterne på dåsen, hvilket var årsagen til, at dekorationen var gået i opløsning. Man kunne simpelthen nulre malingen af. ØV! Heldigvis var dåsen et containerfund og den har stået gemt væk i en skuffe længe. Men alligevel er det ærgerligt. Nu vil jeg overveje, om jeg skal finde en anden dåse til opbevaring af min store duftolie samling. Måske kan jeg finde en plastikbøtte i stedet for. Jeg skal i hvert fald ikke have flaskerne til at ligge ned mere. Nu har jeg fået tændt op i olielampen og der dufter herligt af efterårsskov... Eller noget der ligner.


 

 


Jeg har jo prøvet at lave min egen pumpkin spice krydderiblanding, som jeg kunne bruge i min kaffe. Jeg har skam fundet de rigtige krydderier.. Nemlig allehånde, kanel, muskat, nellike og ingefær... Men det klumper i kaffen og knitrer mellem tænderne, så det er ikke et hit. Så har jeg prøvet at koge det til en sirup med min stevia plante. Det var en lidt besværlig proces. Derfor købte jeg i går, økologisk Chai sukkerblanding fra Urtekram i et forsøg på at finde den samme smag. Chai blandingen indeholder nemlig kanel, nellike, vanilje og kardemomme, hvilket alle er ret gode efterårs-smagsnuancer. Jeg er ikke meget for at bruge sukker, men for den gode efterårs lattés skyld, var jeg nødt til at prøve. Heldigvis er det rørsukker, som vist skulle være lidt sundere end hvidt sukker. En halv teskefuld var ikke nok, til at få smagen til at træde frem, så jeg forsøgte mig med en hel teskefuld, hvilket var bedre. Jeg synes at det smager lidt som pumpkin spice latté, men skal smager være virkeligt fremtrukket i kaffen, skal der nok 2 teskefulde i. Det får mig til at tænke på, hvor meget sukker der må være i den sirup de bruger hos Starbucks. Nogen gange må man jo bare have noget sødt. For hyggens skyld!
 
 
I går lavede jeg endnu en portion Hokkaido suppe. Jeg elsker simpelthen min suppemaskine fra Moulinex. Jeg puttede alle ingredienser i maskinen, hældte ca. 1,8l. vand i og tændte for den. 30 min. senere var min suppe klar. Her får i lige opskriften til efterårets flydende multivitamin:
 

½ Hokkaido græskar (med skræl, da min maskine har en høj blend-effekt)
1 rødløg
3 små 1-feds hvidløg
2 store håndfulde grønkål
1 pastinak
1 gul chilli (rød kan bruges)
2 tomater (kan udelades)
2 kviste af karryplante (kan udelades)
2 maggiterninger (almindelige bouillonterninger kan også bruges)
1,8-2 liter vand
1 tsk. salt
 
Når suppen er kogt færdig, blendes den, til en ensartet flydende konsistens. Jeg tilføjede 3 skefulde græsk yoghurt (cremefraise eller yoghurt naturel kan anvendes), hvorefter jeg blendede suppen igen.
 
Jeg tilføjede også 100g. skinketern, men de kan udelades.
 
Jo, jeg er blevet ret pjattet med suppe og tror at det gavner immunforsvaret på denne årstid.
 
Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar