lørdag den 5. september 2015

Loppemarked i Vejgaard

Da Zumba blev aflyst i torsdags, benyttede jeg lejligheden til at besøge genbrugsbutikkerne i Svenstrup. Egentlig ville jeg have været der ude med en veninde om onsdagen, men pga. Et par uheld på motorvejen, stod trafikken helt stille gennem hele Skalborg og ud af mod Svenstrup. Derfor hoppede vi i stedet af bussen ved Aalborg Storcenter, som måtte agere shopping kulisse i stedet.
Da jeg lige var kommet til Danmission i Svenstrup, kom mine forældre også der ud. Senere på dagen var der nemlig loppemarked i Vejgaard, som plejer at være ret godt. Desværre var det et noget ustadigt vejr den dag, så det var ikke til at vide, om loppemarkedet ville regne væk.

Vi var heldige. På vej mod Vejgaard, stod der en regnbue på himmelen og det holdt tørt resten af aftenen. Der var som sædvanligt mage boder og udbuddet af lopper var bredt, så jeg endte da også med at købe en masse skønne sager.






Der var boder på torvet ved Vejgaard Bymidte, men et stykke af vejen, der fører gennem Vejgaard, var traditionen tro også spærret af. Vejgaard holdt nemlig også "Vejgaard By Night," så butikkerne havde længe åbent og gode tilbud. Bl.a. "Mission Afrika Genbrug" havde 50% den aften, så jeg købte et par ting der inde. Hos en lille børnehave bag ved genbrugsbutikken, holdt de også loppemarked. Der købte jeg de silikone isforme, som jeg gik forgæves efter, da Netto solgte dem for en månedstid siden. 10kr måtte jeg slippe, hvilket vist var 50kr billigere end hos Netto. Jeg ved ikke, om jeg nogen sinde får så meget plads i min lille fryser, at jeg kan få dem afprøvet... Men jeg tænkte at de kræver mindre plads, end de vanlige isforme. Det må komme an på en prøve, en gang.






Slagteren solgte ribenstegsburgere, de var gode og køen var lang. Forståeligt, for det var spisetid og pølserne var udsolgte for længst. Der var en hyggelig stemning. En stemning af, at alle kendte alle. Jeg selv har boet i Skalborg hele mit liv (næsten), men selv om jeg en gang havde fornemmelsen af, at alle kender alle i Skalborg, så er det langt fra den følelse jeg har nu. Bydelen er simpelthen vokset så stor, at der er mange tilflyttere, så det er umuligt at kende alle.





Min far er opvokset i Vejgaard, så da Vejgaard lokalhistoriske forening bød inden for, på Vejgaard Biblioteks 1. Sal, var vi inde og kigge. De havde lavet en lille fotoudstilling med gamle skolefotos og konfirmationsbilleder, hvor man, som min far, kunne lede efter sit eget foto. Han opgav nu at finde det. Jeg snuppede en kop kaffe og et lille stykke kage og fik et lille smil på læben over deres porcelæn. Figgjo porcelæn, som måske altid har fulgt med bygningen. Det passede ihvertfald meget godt til den gamle arkitektur med træpaneler, glaspendler og fint udsmykket loft. Deres stole skreg lidt efter en omlakering. De var mørkeblå, som for mig altid vil minde om 1980'erne. Jeg tror det var Arne Jakobsens 7'er stole. Sorte 7'er stole ville Passe godt i det rum. Så ville de også passe fint sammen med de gamle stikkontakter. Jeg elsker når rum bevares, som de var tiltænkt, da de blev tegnet og indrettet. Se det er kultur historie i min verden. I dag besøgte jeg et sted i Aalborg, hvor bevaringen har slået helt fejl, hvis du spørger mig. Mere om det senere...


(De blå stole står i baggrunden)




(Solen skinnede ind af vinduerne ved 20-tiden om aftenen)


Her er nogle af de fine fund, jeg gjorde mig.

Mini platte fra Givskud Zoofari, som jeg er så heldig, at have været i praktik hos

Teaktræs stage til kertelys


Glaskrukke med grønne retroæbler - nu har jeg 2

Kurven er fra Danmission og det fine kors fandt jeg i Vejgaard. Den lille dreng er så fin.


Det fine æsel købte jeg hos Danmission

Sidst men ikke mindst. Da jeg så indholdet i denne bøtte, måtte jeg have hele kassen med mig. Jeg er jo julefreak! Der var mere i bøtten, end vist her.


Ser det ikke ud til, at de to forreste er ved at tisse i bukserne? :)

Julemanden med sækken, hører til mine yndlings plastiknisser, fra min barndom.

En rigtig gammel nisse. Kroppen er lavet af broderigarn.

Små papircoasters, perfekt til hvidtølsflasken.

Fin bordpynt til julebordet


Jeg købte også 2 hvide Ancher Iversen pottedamer, som jeg ikke har fotograferet endnu.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar