onsdag den 4. maj 2016

Udplantning af tomatplanter og andet guf

I går var jeg i Bauhaus efter plantesække. Jeg blev kørt af min far, så jeg sørgede for at købe 2 store sække med hjem. Bagefter gik jeg i Plantorama for at kigge om der lige var noget jeg manglede til altanen. jeg må gang på gang minde mig selv om, at det stadig kun er først på sæsonnen og udvalget derfor ikke er så stort. Der var et par ting på min "indkøb til altanen" som jeg kiggede efter. En af dem var citron verbena og sørme om ikke de havde både en stor og en lille hjemme. Jeg valgte den lille, som jeg kunne få med rabat, hvis jeg købte endnu en krydderurt. Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg gerne vil have en god blanding af forskellige mynter, så da jeg så den rødlige, japanske bladmynte, købte jeg den med.


Plantorama ligger lige ved siden af Ikea, så jeg smuttede også lige over, for at købe kokosjord med hjem. Jeg bruger kokosjord til at forspire i. Desværre havde de det ikke længere. Ihvertfald ikke de store blokke. De havde en lille spireblok, men også den var udsolgt. Jeg var henne og kigge på deres hydrophoniske plantebakker, hvor man kan plante krydderurter i uldblokke og kan have dem stående inden for, med ledlys og jeg skal komme efter dig. Idéen er super smart, men lidt dyr og unødvendig synes jeg. Jeg har selv brugt alt fra æggebægre, blåbærbakker osv. til at forspire mine ting. Og naturlig lys i vindueskarmen, må være at foretrække. Jeg brugte kokosjord, eller kokosfibre, som det vist i virkeligheden hedder... Men har man spirekasser, som jeg har brugt til hvedegræs, burde det give samme effekt. Nå men, en lille urban window farming gadget er vel ikke at kimse af, hvis man ikke kan lide synet af plastikbakker i alle størrelser. Derfor tog jeg et par billeder af dem og skrev mig priserne bag øret.


Lille plantebakke: 39kr, holder til lys 50kr, lampe til lille bakke 300kr

Stor plantebakke: 59kr, holder til lys 60kr, lampe til stor bakke 400kr

Pakke med 50 stenulds spireblokke (?) 50kr

Jeg købte 2 børneskamler med hjem til altanen. Desværre føres de ikke længere i grøn, så jeg valgte pink. De skamler er geniale på en altan. Hidtid har jeg brugt dem som skamler og sideborde, når jeg sidder i mine ret lave Gjerløv-Knudsen stole. Men da jeg er blevet bidt af en grøn dille, har jeg fundet ud af, at de kan bruges til at sætte planter på også. De er små og derfor nemme at flytte rundt med.



I morges vågnede jeg allerede kl. 6:30. Jeg gik ud på altanen og plantede buskbønner i det zinkfad, jeg havde fundet i containeren, efter anbefaling fra en på instagram. For ikke duerne skulle få nogle idéer, satte jeg små bambusspid i jorden. Jeg plantede også lige lidt romainesalat i en altankasse. Det så lidt slatten ud, så om det bliver til noget, må tiden vise.


Efter en kop kaffe og lidt morgenmad, gik jeg i gang med den store ompotning. Mine stilktomater, købt i Aldi for 1,50kr, var begyndt at fylde lidt, så jeg vurderede, at det ville være ok, at sætte dem ud på altanen. Da pladsen i stuevinduet blev ledig, tog jeg de lilla tomatplanter, som var kommet godt frem og plantede i hver sit hul i bakken og satte i stuevinduet.

Stilktomat

Lilla tomat

Denne bakke står i stuevinduet

Jeg var nok lidt modig, da jeg også gik i gang med mine Anis isop. Nok var de stadig bitte små, men da de mildest talt stod ret tæt og rødderne var begyndt at blive lange, var det vist på tide at tynde ud i dem. Det blev kun til et par stykker, eller 20. Resten må jeg kigge på løbende.





Så stor er den plante, som overvintrede på altanen og de små frø, jeg dryssede ditekte i kassen

Der er 2 ærter på vej op af jorden

Liljekonvallerne har også overvintret på altanen og er nu på vej op igen

Da jeg også lige fik sået lidt Morgenfruer, gik jeg i postkassen og hentede det nye Boligmagasinet, lavede mig et glas rødbedejuice med hvedegræs. Mit hvedegræs var ved at vokse sig ret langt, så jeg tog lige saksen og klippede det hele, i den runde spireboks. Det smarte ved hvedegræs er, at det opfører sig fuldstændig som almindeligt plænegræs. Det vokser og vokser og når man klipper det, vokser det ud igen.



Glæder mig til, at det for alvor bliver sommer og blomster og planter bugner... Det er stadig kun igang med den indledende forberedelser




Jeg tror faktisk at min læge havde ret, da han i November sagde til mig, at han troede jeg ville få det bedre, hvis jeg stoppede med at arbejde for det elendige firma. Solskin, jord under neglene, friskpresset juice og fuglekvidder. Det er skønt! Og så bemærker jeg næsten ikke den larm, som håndværkerne laver, under renoveringen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar