mandag den 30. december 2013

Når julepynten forsvinder

I år har jeg været hurtige om at pille al min julepynt ned end tidligere. For min skyld måtte det nu gerne have været oppe lidt længere, men jeg tænkte, at det måske var meget rart, at gå det nye år i møde, med en stue og et køkken, som ser ud som det plejere... Eller som ihvert fald ser ud, som om det er klar til at gå et nyt år i møde.

Jeg savner lidt mine retro nisser på sofaryggen og mine juleuroer i vinduet. Derfor har jeg overvejet, om jeg kan hænge noget andet op i mit stuevindue, så det ikke ser så stort og bart ud? Måske er det bare en overgangsfase man skal i gennem. Men lige nu synes jeg at her er bart og kedeligt. Så var det at jeg kom i tanke om vinduesmalerierne i Paris.






Før jul havde jeg købt en æske tusser, beregnet til at male på vinduer med. Duen som var fløjet på ruden en gang i november, prydede stadig vinduet, da jeg ikke har fået pudset det endnu. I dag var det pludselig oplagt, at jeg skulle tegne duen op på ruden. Jeg hyggede mig gevaldigt og synes at duen pynter fint!
 
 
Jeg har lyst til at tegne i hele mit vindue nu, men det kræver vist store overvejelser, for hvilke motiver er det lige, at jeg har lyst til alle forbifarende også skal have lov til at se? Den stakkels due sidder der nu, både for at hygge og for at minde duer og andre fugle om, at der er en rude, som de ikke kan flyve i gennem. Det er heller ikke det store udvalg af farver, der fulgte med æsken jeg købte. Men havde der været en pink farve med, ville jeg helt sikkert tegne en flamingo på ruden til sommer! Ind til da, nyder jeg at finpudse duen hist og her.


Det viste sig, at hvad jeg troede var tusser, var en form for voksfarver, som kan fjernes med et stykke køkkenrulle. Jeg kan klart anbefale det og skal nok få det sjovt med dem jeg har. Man skal ikke spidse dem, men man kan "twiste" dem op, ved at skrue i bunden. Skulle man få det på tøjet, står der bag på pakken, at det kan vaskes af ved 60 grader. Jeg har købt mine hos Arnold Busck Boghandel.




Når det igen bliver jul, ville en hvid farve kunne lave nogle flotte snefnug på ruden. Åh, jeg glæder mig allerede. Måske kan jeg endelig få hul på den krea side af migselv, som jeg ved findes, men som ikke har været i brug siden billedkundskab i gymnasiet. Men ind til videre, må det forblive ved duen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar