mandag den 23. december 2013

Mine julebøger

Jeg har længe lovet jer at vise jer mine mange julebøger og da det er juleaften i morgen, må jeg hellere visejer dem nu.

Jeg har altid samlet på retro og nostalgi og da jeg er en rigtig jule fanatiker, samlede jeg en gang på antikke udgaver af "Peters Jul." Jeg fandt dem hos en gammel antikvar boghandel i Aalborg. Deres julebøger kommer først frem i december og ofte var jeg forbi flere gange i løbet af måneden, bare for at se om de havde nogle "nye" udgaver. Jeg har en lille samling og køber ikke flere hos abtikvarer, men finder jeg dem i en genbrugsbutik, køber jeg dem selvfølgelig med hjem.


 
 
 
 

 

Charmen ligger helt sikkert i de originale illustrationer af Pierto Krohn. Da jeg synes historien om Peters jul (i gamle dag) er så sød, var jeg naturligvis ogsånødt til at købe den engelske udgave. Jeg mener at forsiden på den,er den som bogen udkom medoprindeligt.
 

Der findes også et porcelænsstel med motiver og citater fra Peters Jul. Det er ikke lykkes mig at finde det, andet hos et par enkelte antikvarer on-line. Derfor står det stadig højt på listen over nærmest uopnåelige ting, jeg gerne vil eje. Jeg ved at min moster har været heldig og erhverve sig noget af stellet. Jeg har ikke turde bestille over nettet, da jeg ville blive så ulykkelig, hvis noget gik i stykker under vejs.

En af mine yndlingsbøger, fra da jeg var lille, er "Julenisser." Jeg elsker de sjove illustrationer af søde nisser og tykke grise
 


I år har jeg været så heldig at finde endnu en bog i samme serie. "Nissernes Julebig."



Et par andre julebøger er det også blevet til... Nogle klassikere og nogle lidt mindre kendte.

 



 

 
 

 

Jeg har selvfølgelig også nogle krea julebøger.... Det er lidt for sjældent jeg kigger i dem. De første tre er alle fra Bo Bedre.
 


En bog jeg til gengæld kigger i hvert år er Politikkens juledagbog.
 

Det er en dagbog, hvor de på forhånd har skrevet ting i kalenderen, som er gode at huskei en travl julemåned. Desværre har jeg været håbløs bag ud med det meste i år, så det har været hel umulig at følge med... Men i skal da lige have dagens tip med på vejen.
 

Vi brugte bogen i min familie i midten af 80'erne og den originale har tegn af sodskade fra da vores hus brændte i 1985.... Heldigvis er det lykkedes mig at opkøbe to nye bøger, fra en antikvar i Holland underligt nok. Den gamle er nu min foretrukne, da den indeholder mine børneskrevne dagbogs notater og ønskesedler med ord som "lyserøde," "lp'er" og Don Johnson.

Jeg har også nogle gamle julenoveller og andre julehæfter. Det er mest for forsidernes skyld.




























Ingen kommentarer:

Send en kommentar