søndag den 19. februar 2017

Retro Guld marked på Spritten

Glæden var stor, da jeg læste nyheden om at det populære Retro Guldmarked fra Århus skulle komme til Spritten i Aalborg. Endelig havde jeg chancen for at opleve det.

Jeg tog hjemme fra ved 10-tiden og tog en smut inden om grønttorvet for at købe plantain. Jeg har nemlig fundet ud af, at de sælger dem en hel del billigere på grønttorvet, end hos de arabiske butikker, som også sælger dem. Grønttorvet er flyttet fra en stor parkeringsplads i midtbyen, til en noget mindre en af slagsen, nemlig Frederikstorv. Udbudet af frugt, grøntsager, ost, fisk, honning og blomster er vist det samme som før, men pladsen er trang og en hel del af charmen er forsvundet synes jeg. Men pyt, det er stadig hyggeligt at komme til torvedag, som for øvrigt er både onsdag og lørdag i Aalborg centrum.



Med 4 halv store plantains i tasken, tog jeg bussen ud til Vestbyen og gik mod Spritten. Spritten er en del af Aalborg Akvavits gamle fabriksbygning. En stor tom hal, som tidligere har været brugt til fester og kunstudstillinger. Denne gang var det Retro Guld og Hello Vintage som skulle finde sted i hallerne.


Jeg havde læst at der var kø ved indgangen, hvilket jeg da også skal love for at der var. Jeg stod i kø i ca. 30 min. før jeg kunne få mit armbånd på. Armbåndet sikrer adgang til markedet både lørdag og søndag. Den lange kø bevidnede om at der også var rigtig mange mennesker inde i hallen. Det vrimlede med folk og jeg måtte starte ud med at gå lidt på må og få, inden jeg fik lagt en taktik for hvilken rute jeg ville gå. Der var meget at se på, men ikke noget ekstraordinært. Mange af sælgerne kendte jeg fra facebook, instagram og lokale butikker. Jeg samlede visitkort de steder jeg kunne komme til det, fordi jeg havde en idé om at der nok var mere at se på deres online sider.



Flere folk slæbte afsted med møbler, lamper, skolekort osv. Først da jeg selv havde været hele vejen rundt, bestemte jeg mig for at købe en gammel opgangstavle inkl. tavle til kridt. Jeg tænker at den Kan blive fed i min nye lejlighed. Og hvis jeg er heldig, finder jeg måske nogle flere bogstaver der til på nogle af forårets loppemarkeder. Hvem ved? Nye bogstaver kan erhverves for 170kr, men det er altid sjovere
med gamle af slagsen. Ind til da kan jeg skrive små sætninger som "retro i dag," "love to all," "jeg sover," "glad i 9000 Ålborg" osv.






Som en stor fan af New Kids On The Block, er det lidt svært at forholde sig til, at de nu betegnes som retro.













Café







Jeg lod tavlen stå hos sælgeren, mens jeg gik en tur i hallen med "Hello Vintage" tøj marked. Der var masser af tøj. Skørt, unikt, særpræget og nå ja... surt lugtende tøj. Det vrimlede med folk. I sær meget unge piger og drenge, som stod på hovederne i de mange opstillede kasser og tøjstativer med tøj. Man kunne helt sikkert finde et smart stykke tøj, som kunne gøre et outfit til noget ekstra. Men jeg har ikke det store behov for anderledes og unikt tøj med en sneert af kælderlugt, så jeg nøjedes med at kigge.



Man betalte sit tøj pr. vægt. Samme princip som Blå Kors er begyndt at bruge







Retro kjoler





Da jeg med tavlen under armen, gik ud der fra, var køen der stadig omend den var svundet en lille smule. Om jeg tager der ud igen imorgen er nok tvivlsomt, men muligheden foreligger. Jeg må nok bare konstatere, at jeg foretrækker at gå på loppemarked og i genbrugsbutikker, hvor man kan gøre sig nogle gode fund til billige penge, frem for markeder med entré, som som regel betyder dyre varer, da standen er dyr for de sælgende. Jeg købte tavlen fordi den ville være nærmest umulig at finde i en genbrugsbutik og fordi jeg altid har syntes at de gamle bogstavstavler var sjove. Nu går jagten ind på flere bogstaver!

Min fine tavle! Den kan vende på 2 måder, men jeg tror jeg foretrækker denne, men jeg ved det først når jeg har set min nye lejlighed.

Sælgeren fra Århus havde selv været kreativ med bogstaverne.

Et lille udpluk af sælgernes visitkort


3 kommentarer:

  1. Hej Karoline. Bare lige et nysgerrigt spørgsmål; du skriver at Blå Kors også er begyndt at bruge kilo pris i betaling af tøj. Hvor er det? Så vil jeg nemlig meget gerne lægge vejen forbi hvis det er nær mig i kbh /sjælland

    SvarSlet
  2. Svar
    1. Hej Trine. Det er Nordjyllands største genbrugsbutik. Blå Kors i Aalborg, som har indført princippet med at købe tøj efter vægt. Jeg ved desværre ikke om de har gjort det andre steder. Jeg skrev lidt om det i dette indlæg http://karolinesretro.blogspot.dk/2016/04/abningen-af-bla-kors-nye-genbrugscenter.html?m=1 (google evt. "Karolinesretro blå kors" for direkte link :) vh. Karoline

      Slet